Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Sociala medier vägen ut ur medieskuggan

Norra Sverige har hamnat i medieskugga. TT lade ner sin enda redaktion och TV4 stänger sina lokalkontor. Traditionella rikstäckande medier överger Norrland. Panik? Inte för samhällsdebattören Åsa Petersen.

Norra Sverige har hamnat i medieskugga. TT lade ner sin enda redaktion och TV4 stänger sina lokalkontor. Traditionella rikstäckande medier överger Norrland. Panik? Inte för samhällsdebattören Åsa Petersen.

– Sök egna nya lösningar via sociala medier. Dagens ungdomar skiter i DN. Skapa en samhällsdebatt som hörs i hela landet, uppmanar hon.

”Varför är alla så tysta när medierna tystnat? Om mediaskuggan över norra Sverige”. Det var rubriken på ett av de seminarier som på tisdagen arrangerades av Region Västerbotten och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 under Almedalsveckan i Visby.

Rösterna från norra Sverige i riksmedia tystnar allt mer. Traditionella medier lägger ner sina kontor och allt mer av nyhetsrapporteringen koncentreras kring Stockholm. Detta gäller även program. Av årets sommarpratare i Sveriges Radio kommer ingen norr om Bollnäs.

Att den ekonomiska utvecklingen i Norrbotten och Västerbotten är lika stark som i Stockholm känner få till. Dessutom beskrivs ofta norra Sverige i form av schablonbilder. Åtminstone är det så många i Norrland upplever rapporteringen.
– Det skapar problem för företagen i norra Sverige som har svårt att rekrytera personal och hitta investerare. Bilden av Norrland påverkar också politiska beslut negativt, menar Torbjörn Halvardsson på Företagarna i Västerbotten.

Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå, tycker att riksmediernas flytt från norra Sverige är oroande och allvarlig. Men hon menar också att det är vårt eget ansvar att vända på kuttingen.

Samhällsdebattören Åsa Petersen har samma uppfattning. Hon tror på ett förändrat medielandskap och hävdar att norra Sverige kan hitta ut ur medieskuggan med hjälp av sociala medier.
– Sluta sura. Dagens ungdomar läser allt via dator eller smartphones. De skiter DN och Svenska Dagbladet. Vill vi synas och höras ska vi anpassa till ungdomarnas beteende.

Anna Pettersson, Region Västerbotten, lyfte fram det goda berättandet.
– Vi måste bli bättre på att förmedla allt det positva som händer i norr.

Muharrem Demirok, kommunalråd i Linköping, påpekade att det inte bara är Norrland som hamnat i medieskugga.
– Vi drabbas också och har liknande problem. Hur många av er känner exempelvis till att Sveriges största infrastruktursatsning just nu genomförs i Linköping? frågar han. Däremot har ni säkert hört talas om citytunneln och Slussen i Stockholm.

Demirok kände inte heller igen sig i schablonbeskrivningarna av norrlänningar.
– För mig är en norrlänning ärlig och rak. Den bilden har ju du själv skapat, säger han och pekar på moderatorn Sverker Olofsson.

I debatten medverkade även Anders Westermark, VD på Norran, Anette Novak, VD på Interactive Institute och Anna Pettersson, Region Västerbotten.

Skriv ut
2 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer