Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Erik Bergkvist (S): Usel kampanjjournalistik från DN om Botniabanan.

- Det säger sig själv att Botniabanan inte kan bära hundhuvud för ett nytt signalsystem i Europa. 

– Det säger sig själv att Botniabanan inte kan bära hundhuvud för ett nytt signalsystem i Europa. 

Två dagar i rad har DN skrivit negativa artiklar om Botniabanan. Journalistiken i Dagens Nyheter upprör regionrådet Erik Bergkvist, Region Västerbotten. Bergkvist menar att tidningen ägnar sig åt skev kampanjjournalistik.

– Även om DN vill skjuta tågsatsningar i sank i norra Sverige måste det finnas någon sans och balans i den kampanjjournalistik tidningen bedriver på nyhetsplats menar Bergkvist. – Tidningen har ett tydligt huvudstadsfokus som är mycket bekymrande menar Bergkvist.

Det finns flera orimligheter i DN:s beskrivning menar Bergkvist. – Tidningen beskriver exempelvis det nya signalsystemet ERTMS som ett fiasko för Botniabanan trots att alla vet att detta teknikskifte kommer att påverka alla järnvägar. Botniabanan bara råkade vara först ut i denna omfattning.

– Det är möjligt att DN ytterst är kritiska till både projektet Botniabanan och senare Norrbotniabanan men då hade det varit ärligare om man tagit öppen ställning som exempelvis tidningen Norra Västerbotten gjort. På samma sätt som Norran förklarat sig positiv till banan hade DN som Stockholmtidning kunnat förklara sig negativa. Det är ärligare journalistik menar Erik Bergkvist.

 

För kommentarer med anledning av detta pressmeddelande ring Erik Bergkvist 070 – 6186855

Presskontakt Thomas Hartman 070 – 666 4995

Skriv ut

5 april, 2011 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström
  • Fakta ERTMS
    (European Rail Traffic Management System) är ett gemensamt trafikstyrningssystem för Europa. Enligt EU-direktiv måste alla nybyggda banor i EU-EES använda systemet, vilket gäller Botniabanan.

    Systemet förenklar gränsöverskridande tågtrafik och förbättrar järnvägens konkurrenskraft. ERTMS nivå 2, är ett system utan optiska signaler.

    Innan systemet är tillräckligt utprovat, kan driftsäkerheten bli sämre. Det finns även tekniska problem med ERTMS som som skapat förseningar till exempel på Botniabanan.

Kommentarer