Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Region Västerbotten satsar på innovationsskapande Creative Summit

Region Västerbotten går in som partner till det kreativa nätverket Creative Summit som årligen arrangerar mötesplatser för utbyten av idéer och innovationsskapande i norra Sverige.

– Det kossan är för indiern är idéen för västerbottningarna. Västerbotten har en tradition av frisinne och är öppna för nya idéer. Det är därför vi vill satsa på Creative Summit, säger Thomas Hartman, kommunikationschef vid Region Västerbotten.

– Frisinne handlar om rätten att få tänka fritt och uttrycka sig fritt så länge jag respekterar friheten också för andra att göra detsamma. Frisinne handlar också om fördomsfrihet, att i nyfikenhet möta andra människor och deras visioner och idéer om framtiden utan förutfattade meningar. Sådana starka mötesplatser som Creative Summit representerar är viktiga för idéutvecklingen inte bara för vårt län utanför norra Sverige, menar Thomas Hartman.
Region Västerbotten går in som partner till det kreativa nätverket Creative Summit som årligen arrangerar mötesplatser för utbyten av idéer och innovationsskapande i norra Sverige. Under 2014 arrangeras två sammankomster, en i Åre den 10- 11 april och en i Skellefteå den 11- 12 juni. Nätverket har lyckats skapa stort globalt intresse och lockar deltagare från hela världen och flera branscher.
– Det är glädjande att Region Västerbotten väljer att bli en del av Creative Summit. Intresset för den kulturdriva tillväxten och dess effekter på den regionala utvecklingen är stort. Att Region Västerbotten valt att gå in som partner till vårt nätverk skapar inte bara fler förutsättningar, det ger legitimitet åt ambitionen att vara ett innovationslän i framkant, säger Peter Mandalh producent för Creative Summit och vd för WDO.
För 2014 ligger nätverkets fokus på de framgångsfaktorer som får nya projekt, koncept och produkter att växa. Region Västerbotten som under 2014 samlar sin verksamhet kring kulturdriven tillväxt uppmuntrar ett initiativ där frågor kring hur kreativa processer kan leda till lyckade affärsmodeller och regional tillväxt hamnar i rampluset.
– I vår verksamhet och eventstrategi rör vi oss allt mer i banor kring hur vi kan skapa nya mötesplatser och innovationer, säger Thomas Hartman. Creative Summit är ett mycket bra exempel på en verksamhet där man tänker ”out-side the box” och det intresserar oss. Vi har därför valt att engagera Region Västerbotten i Creative Summit för att uppmuntra initiativet, men även för att lära oss mer om deras arbetssätt.
Bland talarna på Creative Summit i Skellefteå i sommar finns flera stora namn inom de kulturella och kreativa näringarna. Ett av namnen är Kawehi, hawaiansk songwriter, filmproducent och sångerska som bland annat gjort sig känd inom reklambranschen i Asien.

För mer information:
Thomas Hartman
Kommunikationschef Region Västerbotten
070- 666 49 95, thomas.hartman@regionvasterbotten.se
Peter Mandalh
Producent Creative Summit
070- 651 29 21, Peter@wdo.se


Presskontakt:
Micaela Molin

Kommunikatör Region Västerbotten
070- 316 37 01, micaela.molin@regionvasterbotten.se

Skriv ut

8 april, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Creative Summit
    Creative Summit är ett årligt återkommande evenemang för den digitala kreativa industrin och har arrangerats sedan 2007.
    Partners i nätverket är förutom Region Västerbotten; Infotech Umeå, Skellefteå kommun, Adobe, Dinolab, The Lodge samt tidningen Norran.
    Biljetter till evenemangen finns att köpa på www.creativesummit.org.

Kommentarer