Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Stora vinster för norrländsk transport och logistik

– Att två Umeåföretag är vinnare av så stora priser för insatser inom logistik och transport, det är väldigt stort, uttrycker Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten.

Hybricon och Nordic Logistic Center tog hem varsitt stort transportpris. Hybricons laddhybridbussar är snart i Umeås kollektivtrafik.
– Att två Umeåföretag är vinnare av så stora priser för insatser inom logistik och transport, det är väldigt stort, uttrycker Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten.

På transportbranschens stora mässa Elmia Nordic Rail inför 2500 besökare delades två priser ut under Future Transport Award.

I klassen Intermodal Goods tog Bertil Hammarstedt, INAB – infrastruktur i Umeå AB, emot priset för NLC, Nordic Logistic Center, det logistiknav som växer fram i samband med Botniabanan.

I klassen Public transport var det Boh Westerlund, vd och grundare av Hybricon som tog emot priset för utveckling av laddhybridteknik, som både ger en mer miljövänlig och billigare körning. Snart finns tekniken även i Umeås kollektivtrafik.

Norrlands kraft och betydelse i internationellt perspektiv

– Båda vinnarna kommer ha stor betydelse för Västerbottens utveckling. NLC som stärker hela Norrland med ett transportnav och Hybricon med en synnerligen smart teknik som både kommer spara pengar och förbättra miljön. Båda vinnarna är exempel på Norrlands kraft och betydelse i ett internationellt perspektiv, säger Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten.

Syftet med Future Transport Award är att lyfta fram goda exempel och föredömen som tagit fram effektiva, miljöriktiga och ekonomiskt fördelaktiga transportlösningar för personresor och godstransporter.

Kontakt:
Erik Bergkvist (S), Ordförande Regionstyrelsen Region Västerbotten, 070 618 68 55

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, 072 222 73 43,mariann.holmberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

6 oktober, 2011 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer