Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Storsatsning för att locka fler norrmän till Västerbotten

Norrmännen gillar att besöka Västerbotten Lappland. Nu ska VästerbottensTurism locka ännu fler norska turister till länet.

Pressmeddelande VästerbottensTurism 2011-06-22
Norrmännen gillar att besöka Västerbotten Lappland. Nu ska VästerbottensTurism locka ännu fler norska turister till länet. Detta genom en mångmiljonsatsning på marknadsföring som genomförs tillsammans med VisitSweden, Umeåregionen, Skellefteå, Gold of Lapland, Södra Lappland, Hemavan Tärnaby och flera regioner i Sverige.

Västerbotten, VisitSweden, hotell, restauranger, upplevelseanläggningar och flera regioner i Sverige satsar nu tillsammans 16 miljoner kronor per år fram till 2013 för att få ännu fler norska besökare. I partnerskapet ingår även Tourism in Skåne, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Region Värmland, Region Dalarna, Jämtland Härjedalen Turism och Stockholm Visitors Board.

– Det är den största satsningen på marknadsföring någonsin som vi tillsammans i Sverige har gjort på den norska marknaden, säger Ulf Figaro, projektledare VästerbottensTurism. Genom koordinerade insatser och en massiv marknadsbearbetning ska vi få norrmännen att lägga mer av sina semesterpengar i Sverige.

Norge är Västerbottens största utlandsmarknad för turism, med drygt 195 000 gästnätter 2010. Norrmännen lägger idag 50 miljarder norska kronor på semestrar i hemlandet och det finns en stor potential i att styra över resandet till Sverige och Västerbotten. Ett av målen är att få dem som åker över gränsen för att handla att stanna minst en natt i Sverige. Norska fritidsresenärer spenderade 17 miljarder kronor på shopping i Sverige 2010, varav 11 miljarder kronor kommer från gränshandeln*.

I april distribuerades sommarutgåvan av Magasin Sverige, en tidning med en upplaga på 400 000, till norska barnfamiljer. Magasinet ska inspirera till rundresor i Sverige. Fler kampanjer kommande höst och vinter planeras nu för fullt.

– Genom att samla våra resurser i länet och agera med övriga partners i Sverige kan vi göra en slagkraftig satsning med gemensamma budskap, säger Ulf Figaro, på VästerbottensTurism. Med en intensiv närvaro i sociala medier och på olika webbplatser samt i norska tidningar, radio och tv, ska vi synas mer än förut.

*Uppgiften kommer från en rapport från Handelns Utredningsinstitut på uppdrag av bland andra Svensk Handel.

För mer information:

Ulf Figaro, VästerbottensTurism, 070-350 73 67,ulf.figaro@regionvasterbotten.se

Läs mer på www.vasterbotten.net

VästerbottensTurism är en del av Region Västerbotten.

Skriv ut

22 juni, 2011 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer