NYHETER 2024-02-23

Region Västerbotten hissar återigen den ukrainska flaggan

Den 24 februari 2022 inledde Ryssland sitt invasionskrig mot Ukraina. Reaktionen från omvärlden har varit stark, och de flesta länder runt om i världen har uttryckt sitt stöd för Ukraina.

Ett dekorativt fotomontage. Från vänster till höger: regionstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S), hissning av den ukrainska flaggan och regionråd Nicklas Sandström (M)

I dag hissar Region Västerbotten återigen Ukrainas flagga för att visa sitt stöd för landet på årsdagen av krigsutbrottet.

– Att visa solidaritet med det ukrainska folket och visa avsky mot det fasansfulla anfallskrig Ryssland bedriver mot det ukrainska folket känns bra, säger regionstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S).

– Det är av fortsatt stor vikt att genom ord och handling ge vårt fulla stöd till Ukraina i deras kamp för fred, frihet och självbestämmande, säger regionråd Nicklas Sandström (M).

Text: Robyn Wallén.