NYHETER 2022-02-17

Region Västerbotten satsar för att öka vaccinationstäckningen

Restriktionerna som har gällt under pandemin har tagits bort, men pandemin är inte över. Region Västerbottens arbete med att öka vaccinationstäckningen fortsätter med flera aktuella insatser i länet.

Just nu pågår flera insatser för att öka vaccinationstäckningen i Region Västerbotten. Foto: Klas Sjöberg

Region Västerbotten har Sveriges högsta vaccinationstäckning för första och andra dosen vaccin mot covid-19 och arbetet med att erbjuda påfyllnadsdoser pågår.

– Vi vill öka vaccinationstäckningen ytterligare, framför allt bland personer som är under 40 år där andelen vaccinerade är lite lägre. För att förbättra och förlänga skyddet är det även viktigt att man får de påfyllnadsdoser som man rekommenderas, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Regionen har hög kapacitet att vaccinera, och det pågår även flera olika insatser för att öka vaccinationstäckningen.

– Just nu har vi gott om lediga tider och då vill vi passa på att på olika sätt försöka sänka trösklarna för att vaccinera sig, säger Ronny Lestander.

Vaccination i Dikanäs och Saxnäs

Sedan vaccinationerna mot covid-19 började har det varit möjligt att vaccinera sig hos distriktssköterskemottagningarna i Dikanäs och Saxnäs i Vilhelmina kommun.

– För invånarna som bor i fjälldalarna är det här värt mycket. Ett stick går väldigt snabbt, att då slippa köra 10 till 15 mil enkel väg eller ta färdtjänst till Vilhelmina sparar otroligt mycket tid och pengar för patienten, säger Ingela Olofsson, distriktssköterska på mottagningarna.

Nu finns även möjlighet att boka tid genom webbplatsen 1177.se.

– Vi hoppas att detta kan öka kännedomen om att det går att vaccinera sig på dessa mottagningar och att det blir enklare för invånarna att boka tid, säger Ronny Lestander.

Boka tid för vaccination mot covid-19.

Drop in i Skellefteå och Umeå

De kommande veckorna erbjuder de centrala vaccinationsmottagningarna i Skellefteå och Umeå möjlighet att vaccinera sig på drop in. Vaccinationscentrum i Skellefteå erbjuder tills vidare drop in på vardagar klockan 9:00–12:00. Central vaccinationsmottagning Umeå campus kommer att erbjuda drop in på lördag den 19 februari klockan 10:00–15:00, med lunchstängt 11:45–12:30.

– Det ska vara enkelt att vaccinera sig. Drop in och helgöppet gör det lätt att vaccinera sig om man kanske saknar en dos eller inte har vaccinerat sig ännu, säger Ronny Lestander.