NYHETER 2022-03-22

Så många vaccinerade sig under vaccinationsveckan

Den nationella vaccinationsveckan för att få fler att vaccinera sig mot covid-19 gav resultat. Veckan ledde till en ökning i antalet vaccinerade, vilket bryter trenden med minskat intresse för vaccination.

Under den nationella vaccinationsveckan vaccinerades 4 407 västerbottningar. Foto: Klas Sjöberg

Den nationella vaccinationsveckan var ett regeringsuppdrag till Folkhälsomyndigheten och genomfördes i samverkan med regioner, länsstyrelser och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). I Region Västerbotten erbjöd hälsocentralerna och de centrala vaccinationsmottagningarna drop-in. Det inleddes även en kampanj för att uppmuntra till fortsatt vaccination.

Under veckan gavs totalt 4 407 doser vaccin mot covid-19 i Västerbotten. Det är på ungefär samma nivå som under vecka 9, men en stor ökning jämfört med vecka 10.

– Vi har sett att antalet givna vaccindoser har minskat mellan 20 och 35 procent varje vecka sedan restriktionerna släpptes i februari. Under vaccinationsveckan bröt vi den trenden och ökade i stället antalet vaccinerade med omkring 46 procent jämfört med veckan innan. Sportlovet kan givetvis ha bidragit till att färre vaccinerade sig den veckan, men det är fortfarande ett tydligt trendbrott, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

De flesta som vaccinerade sig fick sin tredje eller fjärde dos.

– Vi kan vara väldigt nöjda med resultatet av vaccinationsveckan. Jag vill tacka alla västerbottningar som vaccinerar sig med de doser som rekommenderas. Nu fortsätter arbetet med att nå de sista som är kvar, säger Ronny Lestander.

Vaccination nära invånarna gav resultat

Under vaccinationsveckan erbjöd Bolidens hälsocentral under en kväll vaccination på parkeringen utanför en lokal matbutik. Matbutiken bjöd på hamburgare till de som vaccinerade sig. På plats fanns även räddningstjänsten och områdespolisen.

Denna insats gav resultat, och under vecka 11 vaccinerade Bolidens hälsocentral mer än dubbelt så många som under de tidigare veckorna.

– Det som bidrog till denna uppslutning var goda idéer från hela hälsocentralen och ett gott samarbete med lokal handel där alla hade samma mål: att öka vaccinationstäckningen och påminna om vikten av att vaccinera sig. Det var fantastiskt roligt att så många kom, säger Emma Sjöström, avdelningschef på Bolidens hälsocentral.

Flera hälsocentraler och vaccinationsmottagningar fortsätter erbjuda drop-in-tider under våren. Däribland hälsocentralerna i Boliden, Bureå, Norsjö och Åsele samt de centrala vaccinationsmottagningarna i Skellefteå och Umeå.

Vaccination inför resor

På de vaccinerande enheterna märks redan nu att många kommer för att vaccinera sig inför utlandsresor.

– Många länder kräver att det finns en tredje dos i covidbeviset. Den andra dosen får inte heller vara äldre än 270 dagar. Det är många västerbottningar som börjar närma sig den tidsgränsen, säger Ronny Lestander.

Den som vill resa utomlands i sommar bör passa på att vaccinera sig nu. Under våren minskar kapaciteten för att vaccinera mot covid-19.

– I slutet av våren kommer det troligtvis inte vara lika lätt att få en tid som det är nu. Om du ska ut och resa i sommar vill jag därför uppmana till att vaccinera dig redan nu, så slipper du stå där i sommar utan en tredje dos i vaccinationsbeviset, säger Ronny Lestander.

Boka tid för vaccination eller se tider för drop in på vaccinationsbokning.regionvasterbotten.se