NYHETER 2024-09-27

Samverkan i Västerbotten: Stöd vid Northvolts neddragningar

Under måndagen kom beskedet att 1 000 personer varslas om uppsägning vid batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå. Detta på grund av företagets ekonomiska kris. Nu kraftsamlar Region Västerbotten tillsammans med andra aktörer för att stötta de drabbade.

Region Västerbotten samarbetar med Skellefteå kommun och Länsstyrelsen i Västerbotten för att kunna agera på ett kraftfullt och effektivt sätt i frågan om varslen vid Northvolt i Skellefteå. Målet med arbetet är att vid eventuella uppsägningar få så många som möjligt att snabbt få nytt jobb och stanna kvar i vår region.

I styrgruppen för arbetet ingår Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör på Region Västerbotten, Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör i Skellefteå, länsrådet Lars Lustig, Länsstyrelsen samt representanter från Tillväxtverket och Arbetsförmedlingen.

– Vi håller på att skapa oss en bild av vilka kompetenser som drabbas av varslet, hur många berörda som är utomeuropeiska medborgare med arbetstillstånd, och ifall endast anställda berörs eller om varslet gäller även inhyrd personal. Vi bygger upp beredskapen för att kunna agera på bästa sätt när vi har omfattningen klar för oss, säger Patrik Sällström.

Styrgruppen kommer att träffas två gånger i veckan för att följa utvecklingen, få en gemensam bild av situationen och behov av åtgärder, tydliggöra vem som gör vad, inhämta rapporter från och ge eventuella uppdrag till omvandlingskontoret. Skellefteå kommuns och Region Västerbottens omvandlingskontor i Skellefteå aktiveras i arbetet och förstärks med två medarbetare från Länsstyrelsen samt representanter från Tillväxtverket och Arbetsförmedlingen.

I veckan träffar styrgruppen arbetsmarknadsministern på plats i Skellefteå, och nästa vecka träffar gruppen Sara Modig, statssekreterare hos energi- och näringsminister Ebba Busch, även då på plats i Skellefteå.

Ett växande Skellefteå

Skellefteå kommuns befolkning ökar och under det första kvartalet 2024 växte Skellefteå kommun snabbast i landet enligt SCB:s statistik. Skellefteå har också lägst arbetslöshet i såväl Västerbotten som i riket i stort. Västerbotten är också det län i Sverige med lägst arbetslöshet. Det visar Arbetsförmedlingens rapport för andra kvartalet 2024.

– Tillsammans med Skellefteå kommun och Länsstyrelsen har vi via Patrik Sällström med fler andra representanter ett strukturerat arbete med målet att så många som möjligt av de som drabbats av nedskärningarna på Northvolt ska kunna stanna kvar i vår region. Västerbotten har ett stort behov av arbetskraft även vi påverkas då många av de anställda kommer med familj och partners som jobbar i vår organisation, inom vården och service, säger Tommy Svensson, regiondirektör.

På sjukhuset i Skellefteå arbetar idag över 1000 personer och har ett upptagningsområde på ungefär 80 000 personer.

– Region Västerbotten satsar stort på sjukhusområdet i Skellefteå. För att möta framtidens behov av vård görs flera om- och nybyggnationer. Bland annat ska en ny vårdbyggnad och ett parkeringshus byggas. Målet är att det ska vara färdigt till 2029/2030. Skellefteå kommer fortsätta växa och det är viktigt att vi följer med i den utvecklingen, avslutar Tommy Svensson.