NYHETER 2020-12-21

Smittspårning, egenprovtagning och vaccin mot säsongsinfluensa

Under föregående vecka bekräftades 936 personer med covid-19 runt om i Västerbotten. Nu erbjuds återigen vaccinering mot säsongsinfluensa för personer i riskgrupp som inte hunnit vaccinera sig och flera kommuner inför upprepad egenprovtagning bland personal på särskilda boenden för äldre för att tidigare upptäcka och förhindra utbrott av covid-19.

Under förra veckan bekräftades 936 personer med covid-19 runt om i Västerbotten. 11 644 prover analyserades och av dessa var då 8,3 procent positiva. Umeå- och Skellefteåområdet ökar marginellt och södra Lappland har en fortsatt låg smittspridning.

– Med så här många fall ligger vi efter något i smittspårningen. Vi skickar ut ett mail med tydlig information om förhållningsregler och vad som gäller vid smittspårning till alla i åldersgruppen 20-50 år och vi prioriterar samtalen från smittspårarna till personer som är 0–19 år där det ofta finns frågor från föräldrar. Vi prioriterar också personer över 50 år, de som inte har fullständigt personnummer där vi har anledning att misstänka att det kan behövas information på andra språk än svenska, berättar Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Smittspårningen visar att de flesta fallen sker i familjer, på arbetsplatser i och sociala sammanhang utanför de man bor med.

– Rekommendationen är att bara umgås med de man bor med eller några få utvalda och begränsa sina fysiska kontakter. I de nya skärpta åtgärderna från regeringen tydliggörs också att de som kan ska jobba hemma och att regeringen kommer ge ett särskilt uppdrag till alla statliga myndigheter för att säkerställa att all icke nödvändig personal ska arbeta på distans, berättar Stephan Stenmark.

Skärpta åtgärder från regeringen

De skärpta åtgärderna från regeringen och Folkhälsomyndigheten som börjar gälla 24 december om bland annat att alkoholförsäljning förbjuds från klockan 20.00 och att maxantalet i ett sällskap minskar från åtta till fyra personer på restaurang, samt att köpcentrum, butiker och gym behöver sätta ett maxantal i lokalerna möjliggör chansen att minska smittspridningen.

– Det är viktigt att vi tar jul och nyårshelgerna som en möjlighet att få en vändning i smittspridningen genom att följa de nationella råden och de skärpningar som presenterade i fredags, förtydligar Stephan Stenmark.

Ny möjlighet att vaccinera sig mot säsongsinfluensan

Region Västerbotten har slutit ett avtal med en extern aktör för att kunna erbjuda fler västerbottningar vaccin mot säsongsinfluensan. Erbjudandet gäller den som riskerar att bli svårt sjuk av influensa, det vill säga personer över 65 år, gravida och personer med kroniska sjukdomar.

Vaccinationerna kommer att erbjudas över hela länet och är kostnadsfritt för den som vaccinerar sig.

– Efterfrågan på vaccin har varit extra stor i år både i Västerbotten och i resten av Sverige. Det känns bra att kunna erbjuda den här möjligheten till er som inte hunnit vaccinera er ännu, berättar Gunilla Persson, biträdande smittskyddsläkare.

Upprepad egenprovtagning

Vecka 52 inför Umeå kommun i samarbete med regionen upprepad egenprovtagning bland personal på särskilda boenden för äldre för att med PCR-test tidigare upptäcka smitta utan symptom och förhindra utbrott av covid-19.

– Det viktigaste en medarbetare i dessa verksamheter kan göra för att förhindra smittspridning är fortfarande att följa hygienrutiner i sitt arbete och stanna hemma vid symtom på covid-19. Egenprovtagning två gånger i veckan är en möjlighet för att tidigare kunna upptäcka smitta hos personal för att förhindra utbrott på särskilda boenden, där de personer som har störst risk att bli svårt sjuka i covid-19 finns, säger Anders Johansson, hygienöverläkare.

Medarbetaren tar prov på sig själv på arbetsplatsen på samma sätt som den provtagning som erbjuds alla invånare i Västerbotten. Chef ansvarar för att kit för egenprovtagning finns på arbetsplatsen och för att proverna kan lämnas in samma dag som de tas.

– Vi ger nu den här möjligheten till kommuner med stor samhällsspridning av covid-19. Vi har säkerställt att det finns kapacitet för att kunna genomföra detta, utan att tillgången till provtagning för invånare påverkas, säger Gunilla Persson, biträdande smittskyddsläkare.

Munskydd vid sjukresor

Från och med idag rekommenderas taxichaufförer som kör sjukresor att använda munskydd. Regionen har tagit beslut om att erbjuda munskydd till bolagen och utskick har gjorts för att de ska kunna börja använda skydd så snart som möjligt. Förarna ska också erbjuda alla resenärer ett munskydd i samband med resan.