Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Allt bättre attityder i kampanjlänen

Hjärnkoll kan för andra året i rad visa på att det är möjligt att förbättra allmänhetens attityder till personer med psykisk ohälsa

Hjärnkoll kan för andra året i rad visa på att det är möjligt att förbättra allmänhetens attityder till personer med psykisk ohälsa. Kampanjens årliga jämförande befolkningsundersökning 2009 till 2011 visar på förbättrade attityder till personer med psykisk ohälsa. Detta är speciellt tydligt i Hjärnkolls tre kampanjlän Västerbotten, Västra Götaland och Uppsala. Hälften av de tillfrågade i dessa län som tidigare varit negativa till att bo granne med personer som har haft en psykisk sjukdom har ändrat åsikt.

– Vi har återigen fått ett bevis på att det går att förbättra attityder och att vi har valt rätt arbetsmodell, säger Hjärnkolls projektledare Rickard Bracken. Ambassadörerna gör stor skillnad för att andra ska våga berätta om sin psykiska hälsa. Detta är viktigt eftersom så många som tre av fyra i Sverige lever med eller känner någon i sin närhet som har psykisk ohälsa, fortsätter han.

Motorn i kampanjen är de 200 utbildade ambassadörerna med erfarenhet av psykisk ohälsa. De går ut i olika offentliga sammanhang och delar med sig av sina lärdomar. De inspirerar samtidigt andra att prata öppet om sin psykiska hälsa och bryta den skam som finns.

Skriv ut

10 december, 2011 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer