NYHETER 2021-05-24

Stabilare läge gällande covid-19 i Västerbottens län

De positiva fallen av covid-19 minskade även under föregående vecka. 441 personer testades positivt för viruset och det är ett minskat inflöde av covidpatienter till länets sjukhus.

– Vi ser en fortsatt stabiliserande trend i länet vilket är bra. Men vi måste tillsammans fortsätta hålla i rekommendationerna då vi i smittspårningen ser att många positiva fall hade gått att undvika genom att hålla avstånd och bara umgås i sin bubbla, säger Region Västerbottens smittskyddsläkare Stephan Stenmark.

Det är fortfarande flest fall i åldersgruppen 19–39 år och smittan är som störst bland personer mellan 20 och 29 år. Ungefär 30 procent som testats positivt jobbar inom vård och omsorg vilket är lägre än tidigare. Det är en mycket låg aktivitet för vinterkräksjuka i länet och det är något färre som ringer till 1177 med covid-associerade symtom.

– Vi ser allt färre fall bland personerna i de äldre åldersgrupperna och det beror på en hög vaccinationstäckning. Vaccination är vägen framåt, det är viktigt att boka tid själv via 1177.se då din grupp släpps igenom i prioriteringsordningen. Tills vidare ska vi umgås med få och ta tillvara på alla aktiviteter vi kan göra utomhus, menar Stephan Stenmark.

Minskat inflöde till länets sjukhus

Smittspridningen i landet är fortsatt hög men en stabilisering märks av. Likt föregående veckor är belastningen på intensivvården hög och med en ojämn fördelning mellan regionerna. Omflyttningen av patienter och den nationella samordningen för kring intensivvården kommer att fortsätta även över sommaren.

Det är ett minskat inflöde av covidpatienter till Västerbottens sjukhus. Under föregående vecka rörde det sig om ett 20-tal, varav ungefär hälften på IVA och däribland några utomlänspatienter. Bemanningssituationen är stabil och det är ett lägre bortfall nu till följd av covid-19.

Regional sjukvårdsledning avvecklas

Tisdagen den 18 maj avvecklades regional särskild sjukvårdsledning i Region Västerbotten kopplat till covid-19. Sedan den 16 november har såväl regional särskild sjukvårdsledning som de tre lokala särskilda sjukvårdsledningarna varit aktiverade. Beredskapsnivåerna har varierat över tid främst kopplat till belastning och påverkan på hälso- och sjukvården.

Om läget förändras till det värre kan vid behov den regionala särskilda sjukvårdsledningen återaktiveras.