Gå till sidans huvudinnehåll Gå till sidans meny
Kontakt
Lyssna

Västerbotten på Grand Hôtel

Västerbotten på Grand Hôtel invigs den 23 januari och pågår till den 9 februari 2018.

För mer information se www.vasterbotten.nu

Uppdaterad 13 mars, 2017 kl 11:54 av Micaela Löwenhöök

Arbetskraften den trögaste produktionsfaktorn

– Drivkraften i vår utveckling har varit att man begripit att det finns olika saker i olika delar av landet att utnyttja. Det har gjort oss i rika, säger Gunnar Wetterberg.
Sedan 70-talet har mycket förändrats. Kapitalet och varor glider alldeles fritt över gränserna.
Bara en produktionsfaktor är fortfarande lika trög och det är arbetskraften. Vi flyttar bara 1,8 gånger över kommungränsen. Tyskar och fransmän är ännu trögare och biter sig fast i den torva där de är födda.

Aida Hadzialic vill föra samtal över gränser om den svenska skolan

Aida Hadzialic beskriver hur Socialdemokraterna och Stefan Löfvén vill förverkliga det svenska löftet att alla ska ha möjlighet till en ljus framtid. Stefan Löfvén förkroppsligar det genom att som fosterbarn med en tung start på livet och numera tack vare den svenska välfärdsmodellen idag är statminister. Det visar att alla har möjlighet till självförverkligande och ge tillbaka till Sveriges utveckling.

Sänkta trösklar som gör det lätt att röra sig över gränser

Anna Kinberg Batra, moderaternas nya och första kvinnliga partiledare har gjort några resor efter valet, men hon har inte hunnit träffa hockeylaget i Skellefteå. Däremot fick hon möjlighet att möta Broströms traktor och maskin.
– Där fick jag en tydlig bild av hur det är att driva företag i glesbygd där det är kallt på vintern och hur viktigt det är och kunna hålla kvar näringslivet.

Sudda gränser för den bästa marknadsföringen

Givetvis kan man slösa tid på sociala medier, men det är också möjligt att använda den sociala tekniken till något positivt.
Däremot tror Niklas Myhr på att sudda gränser som en möjlighet att bli framgångsrik inom flera områden, tillexempel mellan Norrbotten Västerbotten.

Låt maten marknadsföra turismen

Pia Djupmark berättar att det var Thore Wretman som för 25 år sedan tog den Västerbottniska maten till Grand Hôtel.
– Från början var det bara maten, men det utvecklade sig snabbt till en kombination av möten mellan människor. Väldigt spännande att börja året med Västerbottensveckorna här på Grand Hôtel