Gå till sidans huvudinnehåll Gå till sidans meny
Kontakt

Infrastruktur & kollektivtrafik.

Glädjebesked: Norra Sveriges betydelse återigen bekräftad

Idag har regeringen meddelat att Norrbotniabanan ingår i listan av prioriterade infrastrukturprojekt som Sverige ska investera i kommande 12 år, Nationell plan för transportinfrastrukturen 2018-2029. I regeringens förslag föreslås att sträckan mellan Umeå och Dåva ska påbörjas 2018. Därefter fortsätter bygget från Dåva norrut mot Skellefteå så fort som det är möjligt.

Regeringen vill att EU ska satsa på Norrbotniabanan

Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftade under onsdagen att regeringen nu söker stöd hos EU-kommissionen för att förverkliga en ny tågsträcka från Stockholm till Haparanda, vilket skulle innebära förverkligande av både Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan.

Länstransportplan för Västerbottens län 2018 – 2029

Region Västerbottens förbundsstyrelse fattade beslut om Länstransportplanen den 17 januari 2018. Planen har sänts till regeringen som under våren 2018 kommer att fastställa de slutgiltiga ekonomiska ramarna för planen. Därefter kommer länstransportplanen att fastställas av Region Västerbottens fullmäktige.

OECD-rapporten: Kollektivtrafik

OECD:s fallstudie ger nya idéer för hur kollektivtrafiken kan stärka Västerbottens komparativa fördelar. Den stärker även regionen mycket i det pågående arbetet att knyta samman stad och land.