Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Regeringen vill att EU ska satsa på Norrbotniabanan

Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftade under onsdagen att regeringen nu söker stöd hos EU-kommissionen för att förverkliga en ny tågsträcka från Stockholm till Haparanda, vilket skulle innebära förverkligande av både Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan.

– Detta är mycket glädjande och nödvändigt, det innebär ytterligare ett steg i att hålla ihop Sverige genom påbörjandet av Norrbotniabanan och Nya ostkustbanan, säger Erik Bergkvist (S), regionråd vid Region Västerbotten.

Om EU-kommissionen ställer sig bakom Sveriges förfrågan kommer den så kallade ”Scandinavian-Mediterranean Corridor” som idag går från Medelhavskusten till Stockholm förlängas upp till Haparanda.

Regeringen har varit tveksamma till att vända sig till EU-kommissionen tidigare, med anledning av att den nationella infrastrukturplanen först måste beslutas. Trots att den nationella infrastrukturplanen inte antagits meddelade ministern under onsdagen att man går vidare med Botniska korridoren till EU.

EU håller just nu på med en revision av sitt korridornät, TEN-T. Det är i det korridorsnätet som regeringen hoppas att den Botniska korridoren ska läggas in, vilket skulle innebära stora ekonomiska resurser till infrastrukturutveckling i norra Sverige.

För mer information:

Erik Bergkvist, 070-6186855, erik.bergkvist@regionvasterbotten.se

Presskontakt:

Micaela Löwenhöök

Kommunikatör Region Västerbotten

070-316 37 01, micaela.lowenhook@regionvasterbotten.se

 

 

 

 

Skriv ut
21 mars, 2018 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök