Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Erik Bergkvist

Lyssna

Statens behandling av Botniabanan har spårat ur – Krav på ansvar och ekonomisk kompensation

Trafikverket vill bromsa utbyggnaden och införandet av ERTMS som standard i resten av landet.

Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten kräver att staten med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverket, tar sitt ansvar och säkerställer trafiken på Botniabanan och ekonomiskt kompenserar regionen och trafikbolag för det som nu visar sig vara ett experiment – att införa ett oprövat signalsystem ERTMS, europeiskt styrsystem för järnvägstrafik.


Trafikverket vill bromsa utbyggnaden och införandet av ERTMS som standard i resten av landet. Att inte starta utbyggnaden förrän 2016 riskerar att skapa en isolering av Botniabanan.

Självklart kommer trafikbolagen inte prioritera att införa ERTMS på de lok som i huvudsak trafikerar södra Sverige, vilket ekonomiskt försämrar möjligheterna för ökad trafik på Botniabanan.

Om införandet av ERTMS som standard skjuts på framtiden, är det inte mer än rimligt att även Botniabanan förses med det signalsystem baserat på kabel som nu är standard i järnvägsnätet. ERTMS är infört vid andra tågsträckor, exempelvis Citytunneln i Malmö, men då endast som ett komplement till det allmänt rådande kabelbaserade systemet.

– Statens behandling av Botniabanan har spårat ur!

Botniabanan är viktig för persontrafik och som kan fortsätta söderut. Men viktigt är också en fungerande godstransport från norra Sverige till Europa och övriga världen.

Redan nu är järnvägskapaciteten begränsad och EU-kommissionen har lyft fram Botniabanan och Norrbotniabanan som strategiska delar i ett europeiskt transportsystem.

– Staten måste byta spår i signalfrågan!

Så sent som idag den 24 maj, uttalar landsbygdsminister Eskil Erlandsson att uttaget av skog måste öka. Norra Sverige står för en stor andel av Europas samlade skogsråvara. Nu är det upp till bevis. Ökade råvarumängder kräver fullgod tågkapacitet och möjlighet för alla tåg att trafikera Botniabanan.

Det här duger inte! Infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverket måste bjuda in till diskussion om hur regionerna i norra Sverige kan kompenseras ekonomiskt och hur trafiken på Botniabanan kan fungera på samma villkor som andra tågsträckor i övriga Sverige.

– Att inte lösa frågan vore en skandal, säger Erik Bergkvist, regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten

För mer information kontakta:
Erik Bergkvist (S), ordförande Östersjökommissionen, regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten, erik.bergkvist@regionvasterbotten.se, 070 618 68 55

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

24 maj, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer