Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

​Gränsöverskridande samarbete intresserar i Nederländerna

9-14 januari deltog företag och destinationer från Västerbotten och Norrbotten på Vakantiebeurs i Nederländerna. Deltagandet samordnades av Region Västerbotten Turism och Swedish Lapland Visitors Board.

Mässan gästades av 110 000 besökare som hade möjlighet att se hela världens utbud samlat i flertalet utställningshallar. Region Västerbotten och Swedish Lapland bemannade tillsammans “Lappland” i Visit Swedens monter med en delegation på 15 personer från olika 8 olika företag och 5 destinationsbolag från i hela Västerbotten.

– Det känns fantastiskt att ha byggt detta starka team av aktörer som tillsammans bearbetar den nederländska marknaden säger Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten Turism. Researrangörer och besökare ser inga gränser, de har ett antal saker på sin “bucket list” som de vill pricka av och tillsammans kan vi ge dem ett brett utbud av fantastiska upplevelser i norra Sverige. Samarbetet med Swedish Lapland är väldigt positivt och vi fortsätter gärna att utveckla det, avslutar hon.

Utöver det breda utbudet från två regioner, hade även Västerbotten tagit fram fem tematiska rundturer i länet för att inspirera till att resa hit och utöver det fanns även prissatta paket och produkter från enskilda aktörer.

– Vårt utbud passar utmärkt för en stor del av den Nederländska marknaden, konstaterar Andrew Sutherland, turismstrateg på Region Västerbotten Turism som var på plats under mässan. Soft adventure i naturen efterfrågas av många, det kulturella utbudet lockar, djurlivet fascinerar och man söker genuina svenska upplevelser. På mångas “bucket list” står Norrsken, Midnattssol, Nordkap och Polcirkeln. Många vill hyra bil och göra rundresor på 14-21 dagar i norra Sverige och Norge, så en kombination av Västerbotten och Swedish Lapland passar dem utmärkt, fortsätter han.

Flera företag fick möjligheten att möta marknaden genom projektet Invest in Västerbotten. Ett av dessa företag var Burträsk Camping, som ägs av Sandra och Egbert Venema ursprungligen från Nederländerna.

– Det finns ett stort intresse för Lapland, oberoende av var Lapland startar eller slutar och besökarna vill ha snö, vinter och det som Lappland kan erbjuda. Det finns också ett stort intresse för sommaren med resor till Nordkap. Direktflyget är en fantastisk möjlighet, på 3 timmar kan de vara i Lapland. Vi tror att det kommer att komma många besökare från Nederländerna de kommande åren, säger Sandra och Egbert från Burträsk Camping.

– Vakantiebeurs blev ett kvitto på att intresset för inkommande charter är stort bland researrangörer i Holland och Belgien och flera av de största aktörerna har redan lagt ut rundreseprogram i hela norra Sverige till försäljning, säger Bo Wikström, marknadsansvarig på Visit Skellefteå. En framgångsfaktor har varit det samarbete som inletts mellan Region Västerbotten och Swedish Lapland Visitor Board kring den nya direktflygssatsningen med start sommaren 2018. Kunderna ser inga gränser utan vill gärna upptäcka allt mellan Saxnäs och Kiruna, avslutar Bo.

För mer information

Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten Turism

070-544 57 33, beatrice.bergqvist@regionvasterbotten.se

Skriv ut

19 januari, 2018 | Olivia Collin