Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
En tysk taxibil med text och bild på sidan som berättar om västerbotten.
Lyssna

28 procent ökning av tyska turister till länet

Antalet tyska turister som kommer till Västerbotten via researrangörer ökade markant senaste året. 2016 uppvisade en ökning med 28 procent fler gästnätter.

Intresset för ”Västerbotten in Lapland” hos den tyskspråkiga marknaden är en del av en positiv trend vi sett de senaste åren, och länets attraktionskraft växer även på fler internationella marknader.

– Region Västerbottens satsningar på den tyska marknaden ger resultat, så är det utan tvekan, säger Ulf Figaro, marknadsansvarig på Region Västerbotten Turism. Allt handlar om kommunikation och bra samarbeten, och i det här fallet har vi en väl fungerande samverkan med researrangörer på den tyskspråkiga marknaden.

Charterflyget från Tyskland – en bidragande orsak till framgången
Chartern till Västerbotten i samarbete med Charterways Aviaition blev i somras en succé. Mellan den 2 juni och 11 augusti genomfördes nio flygningar mellan Düsseldorf och i Umeå, med en Boeing 737 med plats för 148 passagerare.

De besökare från den tyska marknaden som är intresserade av Västerbotten in Lapland beskriver Ulf Figaro så här:

– Vi har identifierat tre typer av resenärer som kommer hit. Först den som vill göra ”en gång i livet resa” och få uppleva Västerbotten, Lappland och Nordkalotten en gång i livet. Sen har vi ”Den nyfikne upptäckaren” som hyr bil och reser runt på egen hand i Västerbotten. De brukar ha siktet inställt på Norrbyskär, Älgens Hus, Bjuröklubb, Vildmarksvägen och liknande. Sist men inte minst har vi den ”aktive naturälskaren” som är intresserade av outdoor-aktiviteter, fjällvandring, kanot och guidade turer i naturen.

Under en följd av år har logiföretag, aktivitetsföretag och sevärda besöksmål från Västerbotten presenterats tydligt i de tyska researrangörernas produktutbud och kataloger, vilket också ses som en av framgångsnycklarna.

– Ett antal attraktiva reseprodukter från Västerbotten in Lapland har utvecklats och sålts in hos researrangörer i länderna Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien. Ökad tillgänglighet i kombination med ett uthålligt och långsiktigt samarbete med länets turistföretag och destinationer är grunden till framgången, säger Ulf Figaro.

För mer information
Ulf Figaro, marknadsansvarig, Region Västerbotten Turism
070 350 73 67
ulf.figaro@regionvasterbotten.se

Skriv ut

18 januari, 2017 |
Emil Hägglund
Emil Hägglund

Kommentarer