Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

3 snabba om framtidens besöksnäring

Vid Länsturismkonferensen i Lycksele passade Region Västerbotten på att fråga några av besökarna om deras tankar kring besöksnäringens framtid.

Vid Länsturismkonferensen i Lycksele passade Region Västerbotten på att fråga några av besökarna om deras tankar kring besöksnäringens framtid.

Frågorna som ställdes var:

  1. Vad anser du vara besöksnäringens största utmaning?
  2. Vad finns i framtidens besöksnäring som inte finns idag?
  3. Vad är Västerbottens största tillgång för att vara en framgångsregion inom turismen?

Så här svarade några av besökarna:

Mats Åström, Director Regional Partnerships, Swedavia

mats

  1. Att utveckla fler destinationer och produkter som har en förmåga att locka och tillfredsställa kraven från ett ökat antal internationella besökare.
  2. Ett betydligt förbättrat samarbete mellan besöksnäringens aktörer ger positiva resultat, vilket i sin tur medför en ökad förståelse för besöksnäringen och dess potential och ökade satsningar på denna basnäring.
  3. Naturen, som har öppet dygnet runt, tystnad och gott om plats för såväl kropp som själ spetsat med unika produkter som ljusa sommarnätter och vinterperiodens norrsken.

 

Elisabet Jonsson verksamhetschef Visit Hemavan Tärnaby AB

elisabeth

  1. Besöksnäringen är världens snabbast ökande näring. För att också hos oss i Västerbotten/Hemavan Tärnaby kunna följa den utvecklingen måste vi arbeta med god tillgänglighet, samverkan och hållbarhet.
  1. En stor teknisk utveckling kommer att förändra även besöksnäringen. Svårt att säga exakt vad som kommer att hända men även besöksnäringen kommer att förändras. Behovet hos oss människor att uppleva det genuina i naturen blir allt starkare samtidigt som tekniska utvecklingen går allt snabbare. Detta kommer att bli en utmaning för besöksnäringen. Både våra besökare och vi inom besöksnäringen kommer att känna av detta.
  1. Vi har en enastående produktbas i form av vår natur och kultur och dessutom har vi ett säkert samhälle som är attraktivt för besökarna utanför Sverige. Tillsammans med övriga Norden kommer vi att bli en attraktiv del av världen att besöka där det finns äventyr i det stora och lilla men förpackat med hållbarhet och säkerhet.

 

Mari Gustafsson, IKEA Umeå

mari

  1. Fler måste haka på tåget för att Umeå ska bli en bättre destination. Det måste finnas en helhet kring destinationen. Alltså, hur hakar andra aktörer på när IKEA blir en upplevelse i sig själv. Sedan gäller det att veta vad besökaren vill ha. Vi måste bli mycket bättre på att ha dialog mellan konsument och handel.
  1. Den personliga servicen kommer se helt annorlunda ut i framtiden, i och med att vi konkurrerar med nätet på ett helt annat sätt. Konsumenterna kommer därför att ställa andra krav på servicen och det personliga mötet kommer att blir viktigt.
  1. Att det finns en framtidstro och att regionen växer. Sedan för IKEA:s del så är det stora heminredningsintresset i regionen något som gör att vi vill finnas här. Universitet spelar en viktig roll för handels förutsättningar också, det är en anledning till varför man vill etablera sig.

Mikael Jakobsson (V), kommunstyrelsen Lycksele

vänstern

  1. Det finns inte tillräckligt med tillgängliga färdmedel som t.ex. bussar och tåg i länet. Man kan åka mellan Stockholm och Göteborg för 259 kr, men här kostar det 2000 kronor att resa till grannlänet. I ett så stort län som Västerbotten måste kommunikationer vara prioriterat.
  2. Mer upplevelsebaserad turism där mat och platsrelaterade ting får är i fokus. Jag hoppas också att den samiska kulturen vuxit sig starkare inom besöksnäringen.
  3. Naturen, vi har en fantastisk natur. Visst finns det natur i många län, men vår är alldeles unik.

Andreas Löwenhöök (M) kommunstyrelsen Skellefteå

andreas

  1. Att få fler växande företag inom branschen. Då måste vi väga in alla möjliga faktorer som infrastruktur, företagsfrämjande system m.m. Det behövs en helhet kring att utveckla företag inom sektorn.
  2. Mer av digitaliseringen! Vi kommer ha en helt annan digital miljö inom besöksnäringen. Föredraget här på länsturismkonferensen om Gamification fångade den trenden väldigt bra.
  3. Jag tror att det är vår mångfald av besöksmål från kust till fjällvärld och vår unikitet i form av att vi är relativt tillgängliga i relation till närheten av den exotiska naturen.

 

Hanna Sondell, projekt Effekt

Hanna

  1. Att få upp stoltheten i branschen Människor vet inte vad vi gör och branschen ses inte alltid som viktig. Så här är det i hela landet, i Stockholm som i Västerbotten. Man måste nå ut med branschens storhet. Jag kan ta mig själv till exempel, min pappa tror fortfarande att jag jobbar med guidning trots att jag är utbildad ekonom och projektledare för projekt Effekt.
  1. Det geografiska spelar inte så stor roll längre. Om bara några år kan vi t.ex. ha länet fullt med indier som vill se allt. Avstånden spelar inte så stor roll om man har en bra produkt. Varför ska vi satsa på samma målgrupper som vi alltid gjort? Varför satsa på holländare när vi lika gärna kan satsa på indier?
  1. Jag tror att det är blandningen av ett pulserande Umeå och naturen med sina aktiviteter. Närheten till norra Sverige helt enkelt.

 

 

Skriv ut

12 oktober, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer