Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Facebook lockar spanjorer till Sorsele och polacker fiskar när de inte bygger vindkraftverk

FaceBook-sidan på spanska drivs av en inflyttad spanjor som publicerar foton och information om kommunen och omgivningarna.
– Facebook har visat sig vara riktigt bra marknadsföring, av en person som vet vad som går hem i Spanien och har passion för sitt Sorsele. Där finns möjlighet att arbeta vidare, berättar Håkan Stenlund vid turistbyrån i Sorsele.

Facebook-sidan på spanska drivs av en inflyttad spanjor som publicerar foton och information om kommunen och omgivningarna.
– Naturligtvis har betydelse att vi har direktflyg från Barcelona till Skellefteå. Men Facebook har visat sig vara riktigt bra marknadsföring, av en person som vet vad som går hem i Spanien och som har passion för sitt Sorsele. Där finns möjlighet att arbeta vidare, berättar Håkan Stenlund vid turistbyrån i Sorsele.

Stor ökning av utländska gäster i hela länet
– Västerbottens totala ökning av utländska gästnätter på hela 9 procent hänger samman med att Västerbotten är i ett expansivt läge och Kulturhuvudstadsåret som bidrar med uppmärksamhet, säger Annika Sandström, chef VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

Trippelt med gäster från Polen
I besöksstatistiken för 2013 dubbleras antalet polska gästnätter i Storuman och tredubblas i Sorsele.
– Den övervägande delen de senaste åren har varit vindkraftsbyggare, men vi ser även en ökning av polska vildmarksturister, och speciellt fiskare berättar Håkan Stenlund vid Turistbyrån i Sorsele.

Bygget av vindkraftverken blir indirekt som en marknadsföring, då byggnadsarbetarna vistas i området under en längre tid och lär känna sjöar, vattendrag och upplever naturen på plats.
– Men ökningen av polska gäster beror också på ett medvetet arbete av ett par entreprenörer som velat locka fler fiskare till området, för att förlänga sina säsonger under slutet av maj och juni. De har riktat in sig på en marknad av polska gäddfiskare. Med framgång, säger Håkan Stenlund.

Mer marknadsföring av inflyttade svenskar
Den stora polska gästandelen överraskar och visar på ett underlag för ännu mer marknadsföring av Västerbotten i Polen.
– Polackerna är en tydligt växande turistgrupp och precis som exemplet i Sorsele med Facebook-sida på spanska, borde vi oftare använda våra inflyttade Västerbottningar i marknadsföring av länet, säger Annika Sandström, chef VästerbottensTurism.

Bra infrastruktur ökar utländska gästnätter
En påtaglig ökning av resenärer från Finland och Ryssland har en tydlig koppling till Wasalines färja med dagliga turer mellan Umeå och Wasa. Hälften stannar i Umeå, men ökningen märks i orterna längs Blå vägen. 2013 ära fyrdubblades antalet gäster från Finland till Lycksele.
– Bra infrastruktur som Wasaline och flyget mellan Skellefteå och Barcelona har stor betydelse för tillströmningen av utländska gäster till hela länet, säger Annika Sandström.

För mer information:
Annika Sandström, chef VästerbottensTurism, Region Västerbotten, annika.sandstrom@regionvasterbotten.se070-550 16 08
Hans-Erik Forsell, VästerbottensTurism, hanserik.forsell@regionvasterbotten.se070-665 74 68
Håkan Stenlund, Turistbyrån i Sorsele, hakan.stenlund@sorsele.se070-248 74 38

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se072 222 73 43

Skriv ut

3 mars, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer