Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
tärnasjön, västerbottens turism
Lyssna

Genuina upplevelser ska få fler att prova Västerbotten i sommar

Västerbottens Turism vässar sin kommunikation ytterligare. Med ledord som äkta, genuint och nära har en ny kampanj för sommaren och hösten jobbats fram.

– Vi vet att genom att få fler människor att prova Västerbotten så kommer regionens fantastiska fördelar att sprida sig själv via ”snacket på stan”, från mun till mun och genom alla de nya kanaler som står till buds och fler kommer till oss, säger Ulf Figaro, ansvarig för VästerbottenTurisms kampanj vid Region Västerbotten.

Västerbottens Turism vässar sin kommunikation ytterligare. Med ledord som äkta, genuint och nära har en ny kampanj för sommaren och hösten jobbats fram.

– Vi vet att genom att få fler människor att prova Västerbotten så kommer regionens fantastiska fördelar att sprida sig själv via ”snacket på stan”, från mun till mun och genom alla de nya kanaler som står till buds och fler kommer till oss, säger Ulf Figaro, ansvarig för VästerbottenTurisms kampanj vid Region Västerbotten.

Målgrupperna är tydliga. Det handlar främst om unga barnfamiljer, om den lite äldre generationen livsnjutare och de som söker äventyr och utmaningar. Målet är att locka ännu fler att prova på att semestra i Västerbotten och med tanke på de senaste årens positiva utveckling i landets besöksstatistik med ”all time high” 2011 är det ingenting som talar emot att detta ska lyckas.

Mälardalingar ska lockas till Västerbotten

En klar målgrupp är boende i Mälardalen som kanske annars skulle välja en utlandsresa istället för att spendera semesterkassan i Sverige. På webbplatsen visitvasterbotten.se sätts nu fokus på genuina och äkta upplevelser där Västerbotten har något unikt att erbjuda, det handlar exempelvis om naturupplevelser som vandring och fiske, sol och bad för hela familjen, kulturupplevelser och livsnjutning.

– Vi ska givetvis lyfta fram att Västerbotten är ett av de intressantaste områdena i för semester i Sverige och här hade vi också den gångna vintersäsongen en hel del positiva besökarsiffror att redovisa från exempelvis Storuman med Hemavan Tärnaby, Lycksele, Skellefteå och Gold of Lapland. Vi är övertygade om att vi kan locka ytterligare besökare, säger Ulf Figaro.

För att skapa uppmärksamhet och locka besökare till webbplatsen har en funktion för att skicka sommarvykort från Västerbotten tagits fram – också det något som kopplar tillbaka till det genuina och äkta.

En del i en långsiktig strategi

Den nya webbplatsen och det nya innehållet har jobbats fram efter de riktlinjer och den strategi som VästerbottensTurism tillsammans med Vinter har lanserat. Det är mottot ”Prova Västerbotten” som gäller och förutom möjligheten att skicka vykort till sina vänner kan man på webbplatsen få inspiration och konkreta förslag på aktiviteter i länet.

–  Vi har jobbat nära tillsammans med Västerbottens Turism i framtagningen av strategin och materialet och jag är säker på att den nya webbplatsen kommer att ge Västerbotten ytterligare ett välförtjänt lyft. Det är ett intressant och spännande län, precis som det här jobbet har varit, säger Malin Hansegård, kommunikationsbyrån Vinter.

Kontakt: Ulf Figaro, tel 090-16 57 41, 070-350 73 67,

ulf.figaro@regionvasterbotten.se

www.visitvasterbotten.se

Skriv ut
27 maj, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer