Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Klirr i kassan – men kulturen har många andra värden

Kultur kan ge klirr i kassan. Men lika viktig är den mänskliga och kunskapsmässiga tillväxten. Det framkom när Region Västerbotten och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 på tisdagen arrangerade ett seminarium om hur kultur ska värderas.

Kultur kan ge klirr i kassan. Men lika viktig är den mänskliga och kunskapsmässiga tillväxten. Det framkom när Region Västerbotten och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 på tisdagen arrangerade ett seminarium om hur kultur ska värderas.

Umeå 2014 har sedan utnämningen till kulturhuvudstad fått kritik för att ta pengar från vård, skola och omsorg. Något Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd, bestämt förnekar.

– Pengarna som investerats har vi redan fått tillbaka. Kultur får oss dessutom att tänka utanför boxen och att våga tänka annorlunda, betonade hon när frågan diskuterades under Almedalsveckan i Visby under tisdagen.

Kulturen som tillväxtfaktor diskuteras flitigt. Också vilka beräkningsmodeller som används. Enklaste effekten att mäta är antalet gästnätter på hotell och campinganläggningar som under årets första fyra månader ökade med hela 14,6 procent. Det ger klirr i kassan.

– Vi ser ett ökat intresse. Många vill hit. Inte minst läggs många konferenser i anslutning till olika event, berättade Anna WikholmVisit Umeå.

Men allt kan inte mätas i pengar. Kultur skapar även mänsklig och kunskapsmässig tillväxt.

– Konsten är också viktig för att skapa diskussioner och debatter, betonade Marie-Louise Rönnmark.

larswestin_webb

”Lars Westin, professor på Centrum för regionvetenskap, CERUM, vid Umeå universitet, gav ett historiskt perspektiv och förklarade olika tillväxtfaktorer. ” Foto: Patrick Trägårdh.

Lars Westin, professor på Centrum för regionvetenskap, CERUM, vid Umeå universitet, gav ett historiskt perspektiv och förklarade olika tillväxtfaktorer. Att Umeå är den enda staden i Norrland som kraftigt växer befolkningsmässigt kan ha sin förklaring i kulturella yttringar och att bygden inte drabbats av naturresursernas förbannelse.

– Städer med en stark gruv- eller skogsnäring fastnar ofta i den typen av produktion vilket hämmar övrig utveckling. Eliten vill inte släppa kontrollen över den ränta som råvarorna genererar.

Därför gäller det, enligt Westin, för städer som vill växa att våga utmana eliten genom kreativa skapelser som förstör och förändrar gamla strukturer. En hög genomströmning av människor, mångfald, en svag elit, inget dominerande politiskt parti, nya idéer och goda kontakter med Stockholm är några av Umeås framgångsfaktorer.

– Det bygger starka städer.

Dan Hjalmarsson, generaldirektör vid myndigheten för tillväxtanalys, pekade bland annat på kulturen som attraktionshöjare.

– Det gäller att bygga in en spänning. En stad som inte attraherar har ingen chans.

Gunilla Carlsson, ordförande för riksdagens kulturutskott, menade att Umeås utnämning till Europas kulturhuvudstad 2014 lett till ökad uppmärksamhet.

– Umeå 2014 är bra för hela landet. Fler ögon blickar mot Umeå. Inte bara i Sverige utan även utomlands.

Anna Olofsson, marknadschef redogjorde för varumärket Umeå genom både gamla och nya reseskildringar.

– Att vi idag hamnar högt upp på internationella listor över attraktiva destinationer är glädjande. Kyla och vinter är trendigt. Att sedan det goda påstås komma från norr i filmer som Game of Thrones gör inte saken sämre.

Umeå 2014 är bra för hela Västerbotten anser länsturistchef Annika Sandström och hänvisar till statistik som visar ett ökat antal gästnätter på länsbasis under året ökat med 4,4 procent.

Skriv ut
2 juli, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer