Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Nytt turismsamarbete på gång i länet

Över 100 deltagare kom till årets turismkonferens på Umeå folkets hus från hela länet. – Det finns ett stort sug för alla i branschen i länet att träffas. Vi har saknat en sådan här mötesplats innan, samarbetet har inte varit det bästa tidigare, särskilt inte från vår sida. Men nu är det är andra bullar som gäller, målet är vi ska bli starkare tillsammans, säger Annika Sandström, tillförordnad turistchef på VästerbottensTurism vid Region Västerbotten.

Över 100 deltagare kom till årets turismkonferens på Umeå folkets hus från hela länet.  – Det finns ett stort sug för alla i branschen i länet att träffas. Vi har saknat en sådan här mötesplats innan, samarbetet har inte varit det bästa tidigare, särskilt inte från vår sida. Men nu är det är andra bullar som gäller, målet är vi ska bli starkare tillsammans, säger Annika Sandström, tillförordnad turistchef på VästerbottensTurism vid Region Västerbotten. 

– Vi har pratat mycket om samråd men nu är det dags för samhandling, säger Anna Lindfors från Destination Skellefteå.

Sedan årsskiftet har länets turistdestinationer, VisitUmeå, Destination Skellefteå, Gold of Lapland, South of Lapland samt Hemavan-Tärnaby, dragit igång ett gemensamt processarbete för att utveckla turismen i Västerbotten.

– Vi har bildat en ledningsgrupp med alla destinationsledare och även en marknadsgrupp. Det är helt nytt sedan i år och mer är på gång,  säger Annika Sandström och fortsätter.

– Vi lyssnade inte på någon annan innan, vi tyckte att vi visste bäst men nu är det andra bullar som gäller. Äntligen, som Gert Fylking skulle ha sagt.

Stämmningen var hög på årets turismkonferens som hölls på Folkets Hus i Umeå 11 – 12 september. Det surrades och utbyttes visitkort mellan konferensborden och ännu mer tid för mingel efterfrågades. Att få träffas och utbyta idéer med varandra stod högt på dagordningen för de flesta.

Globala resenärer vill ha korrekt information

Bland föreläsarna så återfanns Andreas Bunkus från VisitSweden, Hamburg som berättade om hur länets turismföretagare ska nå den globala resenären. Den globala resenären- söker genuina och och annorlunda upplevelser, är kulturintresserad, högutbildad med hög disponibel inkomst. Reser utomlands minst en gång per år. Bokar på internet och gärna lågprisflyg.

– Men de har höga krav på snabb och korrekt information och fysisk komfort. Det är mycket viktigt att satsa på, säger Andreas Bunkus.

Tre viktigaste råden för att locka tyskar till länet är att satsa på Lappland som ett gemensamt varumärke inte Västerbotten, naturupplevelser och kultur, korrekt information i förväg, tyskar gillar fax(!) samt det är viktigt att vårda relationerna, poängterar Bunkus.

Skellefteå satsar på UK och Spaninen

 Destination Skellefteå har sedan Ryanair började flyga på Barcelona från Skellefteå för tre år sedan satsat medvetet på att locka spanjorer till länet.  Det har de gjort genom att möta upp de spanska resernärerna på Skellefteå Airport direkt och erbjuda dem hjälp med boende och hyrbilar på spanska. Dessutom har de lanserat webbsidan Lapland Sueca på spanska med information om regionen samt en facebooksida med samma namn.

– Vi uppskattar att vi har tagit emot cirka 12 000 spanjorer i länet sedan starten av flygningarna på Barcelona, säger Anna Lindfors från Destination Skellefteå.

Nytt för i år är direktlinjen London, Stansted från Skellefteå. Skellefteå satsar stort på internationella företagsmöten från Storbritannien, stort fokus ligger på upplevelser och britterna har hög köpkraft. Genom att satsa på press och skyltfönster för Skellefteå i London vill de skapa ett sug för destinationen. Antalet resenärer från Storbritannien i sommar uppskattas till cirka 5 000 och målet är att öka den siffran.

– Men Skellefteå kan inte marknadsföra sig själv. Lappland är mera känt än Västerbotten. Ju längre bort vi kommer -desto större del av Sverige blir vi, säger Bo Wikström, Destination Skellefteå.

Text och bild: Ingela Hjulfors Berg

 

hoglander

 Emelie Höglander, Turism-och föreningsutvecklare, Vännäs Kommun

Varför deltar du på turismkonferensen?

– Jag är nyanställd på Vännäs kommun som turismutvecklare och är här för lära känna branschen och hur de        jobbar med turismutveckling. Jag tycker att Destination Skellefteå är väldigt inspirerande, de känns driftiga och särskilt så som de har jobbat med den utländska marknaden.

Vad är det bästa turistmålet i Västerbotten enligt dig?

Holmön är en favorit. Sedan alla fina havsstränder, särskilt Sörmjöle utanför Umeå och fiket därute på        Brännäset. Vi har också fina nya vandringsleder runt Vännäs vid Vindelälven. De invigdes i mitten av augusti i  år.

 

bunkus

 Andreas Bunkus, VisitSweden, Hamburg, Tyskland.

Varför deltar du på turismkonferensen?

– Jag fick en inbjudan att delta i turismkonferensen och eftersom jag inte hade besökt kulturhuvudstaden Umeå ännu så passade det fint. Jag är här för att prata om hur Västerbotten kan bli starkare på den utländska marknaden och på Tyskland i synnerhet.

Vad är det bästa turistmålet i Västerbotten enligt dig?

Malgomajsjön i Vilhelmina. Det är ett högst personligt val. Den har ett vackert läge och ett skönklingande namn. Sedan upplevde jag den bästa fjällvandringen vid Saxnäsgården 1998.

 

Hedman Eleonore Hedman, Gold of Lapland, Norsjö kommun. 

Varför deltar du på turismkonferensen?

– Jag jobbar med besöksnäring och då måste man vara här för att träffa andra och nätverka i branschen.

Vad är det bästa turistmålet i Västerbotten enligt dig? 

Underjordskyrkan i Kristineberg, Lycksele kommun. Det är en oslipad diamant. Det finns en spännande profetia      från 1800-talet, tyvärr, pessimistisk som handlar om jordens undergång.

 

 

angelicajohansson Angelica Johansson, vd, Granö Beckasin. 

Varför deltar du på turismkonferensen?

– Jag är här för att föreläsa, träffa kollegor och känna känslan på vad som är på gång i regionen.

Vad är det bästa turistmålet i Västerbotten enligt dig? 

Geocaching– det är en höjdare. Det är jätteroligt, det är som att vara turist bakom sitt eget hus. Varje cach är som ett äventyr fyllda med små skatter och bortglömda berättelser och roligt att göra för hela familjen.

Här nedan finns alla föreläsningar

Skriv ut

12 september, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Bilagor

Kommentarer