Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Stort intresse för Västerbotten på Swedish Workshop i Düsseldorf

– För oss är Swedish Workshop en bra mötesplats där vi effektivt skapar viktiga kontakter och nya affärer säger Ulf Figaro, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.
Ett fullbokat mötesschema visade på ett stort intresse för Västerbotten Lappland, inte minst på den tyskspråkiga marknaden.

– För oss är Swedish Workshop en bra mötesplats där vi effektivt skapar viktiga kontakter och nya affärer säger Ulf Figaro, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.
Ett fullbokat mötesschema visade på ett stort intresse för Västerbotten Lappland, inte minst på den tyskspråkiga marknaden.

2013 års Swedish Workshop genomfördes i Düsseldorf den 23 april. VisitSweden arrangerade och här deltog etablerade researrangörer från den centraleuropeiska marknaden, men också nya arrangörer som ännu inte har Sverige och Västerbotten i sitt produktutbud. I år deltog totalt 43 köpare från Tyskland, Nederländerna, Belgien och Schweiz. Från VästerbottensTurism deltog som säljare Ulf Figaro och Ulrika Annemalm.

– På årets Workshop lyfte vi fram både sommar- och vintersäsongen, aktiviteterna, upplevelserna, boendet, natur- och kultursevärdheterna, säger Ulrika Annemalm.

Olika önskemål för olika årstider
På sommaren efterfrågas individuella rundresor med bil, gärna fly and drive, gruppresor med buss, hotell och stugboende.
Vintertid handlar det mest om boende en lång weekend eller en vecka på hotell eller i stuga kombinerat med olika aktivitets erbjudanden.
Västerbotten erbjuder ren natur, tystnad och gott om plats och kombinationen av sevärdheter, aktiviteter och upplevelser i fjäll, skogslandet och inte minst havet attraherar.

Tyskspråkiga marknaden har en stabil ökning
Den Tyskspråkiga marknaden har under de senaste åren haft en stabil ökning till Västerbotten och flera nya produkter har tagits upp hos arrangörerna. Produkter som säljs i arrangörernas resekataloger, finns hos resebyråerna samt via internet på deras hemsidor.
– Här är också samarbetet mellan VästerbottensTurism, företagen och destinationerna och satsningen på ökad tillgänglighet med direktcharter – i år från Zürich, Wien och Hamburg till Umeå och Västerbotten – mycket betydelsefullt, menar Ulf Figaro.
Detta kombinerat med insatser för utveckling av ett utbud av attraktiva paketerade reseupplevelser och satsningar på värdskap, kompetens- och kvalitetsutveckling har varit viktigt för ökningen av antalet gäster och länets framgångar.

För mer information:
Ulf Figaro, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, 090-165741, 070-3507367, ulf.figaro@regionvasterbotten.se
Ulrika Annemalm, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, 090-165744, 070-6507026, ulrika.annemalmregionvasterbotten.se

www.visitvasterbotten.se

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, 072 222 73 43, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

21 maj, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer