Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Vinterkampanj
Lyssna

Testa vem du är på vintersemestern

Är du en pudersnöjunkie eller en livsnjutare? VästerbottensTurism startar vinterkampanjen för säsongen 2012-2013 med ett självtest.

Är du en pudersnöjunkie eller en livsnjutare? VästerbottensTurism startar vinterkampanjen för säsongen 2012-2013 med ett självtest, vem du är när du åker på vintersemester. Testet ger förslag på lämpliga vinteraktiviteter och är samtidigt en tävling där man kan vinna en upplevelse för två personer.
– Vi vet att genom att få fler människor att prova Västerbotten så kommer regionens fantastiska fördelar att sprida sig själv genom snacket på stan, säger Ulf Figaro, ansvarig för VästerbottenTurisms vinterkampanj vid Region Västerbotten.

Vinterklara backar
Backarna i Hemavan och Tärnaby har öppnat. Natursnön har fallit och de kyliga veckorna i oktober satte fart på snökanonerna. Lagom till höstlovet den 2 november togs Ingemar- och Centrumliften i bruk för säsongen.
Förra veckan var det snökaos i Kittelfjäll. Det föll ner över 40 cm nysnö på en dag. Fortsätter detta så öppnar kanske Kittelfjäll till och med tidigare än planerat som är helgen den 6 december. Backarna i Borgafjäll siktar också på att köra öppet på helgerna från vecka 49 och i Saxnäs kördes det första längdåkningslägret i helgen. Så förutsättningar för vintersemester i Västerbotten ser nu riktigt bra ut.

Mälardalingar ska lockas till Västerbotten
Målgrupp är boende i Mälardalen som annars kanske skulle ha valt en utlandsresa istället för att lägga semesterkassan i Sverige. I kampanjen samarbetar Västerbottens Turism med flygbolaget Malmö Aviation och Nextjet som båda erbjuder direktflyg till flera platser i Västerbotten.
– Vi ska givetvis lyfta fram att Västerbotten är ett av de intressantaste områdena i för vintersemester i Sverige och här hade vi också den gångna vintersäsongen positiva besökarsiffror att redovisa från exempelvis Hemavan Tärnaby, Saxnäs och Kittelfjäll. Vi är övertygade om att vi kan locka ytterligare besökare till våra vinterresmål, säger Ulf Figaro.

Intensiv kampanjförberedelse
Inför en vinterkampanj pågår ett intensivt arbete med att hitta rätt tonalitet och rätt innehåll till den tänkta målgruppen. Bra texter, bilder, få med företag att ställa upp med priser och få flygbolagen intresserade. Vi vill som alltid vara ”vassa” och hålla fokus på ett antal reseanledningar och strävar alltid efter att ha en bra balans mellan texter, bilder, länkar med mera.
Kampanjsajten smygsläpptes i förra veckan och från den är veckan är det fullt drag på annonseringen. Kampanjen pågår intensivast under november till februari. Stoppdag för själva tävlingen är den 6 januari. I helgen som var gick mässan WinterShow 9-11 november, i Stockholm.
– Självklart kommer vi ta alla chanser att ligga ute när Mälardalen riktar fokus på vinterupplevelser, säger Ulf Figaro.

För mer information:
Ulf Figaro, ansvarig för vinterkampanjen, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, ulf.figaro@regionvasterbotten.se, 070 350 73 67

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

13 november, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer