Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Trender, masterplan och varumärke på turismens marknadsdag

Trendspaning, ny teknik, masterplan och varumärkesworkshop. Det var vad som stod på programmet för VästerbottenTurisms marknadsdag i Lycksele nyligen tillsammans med VisitSweden och Vinter.

Trendspaning, ny teknik, masterplan och varumärkesworkshop. Det var vad som stod på programmet för VästerbottenTurisms marknadsdag i Lycksele nyligen tillsammans med VisitSweden och Vinter.

 Dinkswhops och active families är några kända målgruppssegment av globala resenärer som turismbranschen har jobbat med i många år. Nu kommer den post-materialistiska resenären som består av digital natives – internetvana sedan barnsben, har ett globalt perspektiv och är ekologiskt medvetna.

– De söker unika upplevelser, som att göra egen ost, de vill göra det som lokalbefolkningen gör. De är intresserade av tribelism som kan handla om microbryggerier, gitarrer eller fiske. Därför har till exempel Mallorca satsat på cyklister. Alla stora hotell har numera en cykelverkstad i källaren. Den som har mest berättelser när de dör vinner är målet, säger Lotta Thiringer.

De länder som har flest post-materialistiska resenärer är Sverige som ligger i topp med 89 procent, därefter kommer Spanien, Storbritannien, Tyskland, USA och längst ned på listan återfinns Kina och Indien men de är även på gång med en växande medelklass.

 

  • Fokuset på ägandet har gått till fokus på tillgång till saker- tjänstefiering- Airbnb, bilpooler, Car2Go– fri från att äga- lås upp med din mobil.

 

  • Bort från slit och släng, mer bytesekonomi, trustbuddy- privata långivare, delbar.se– hyra prylar av privatpersoner

Masterplan för analys och strategi

Niels Mouritzen, director of sales, VisitSweden berättade om nyttan av att arbeta med en Masterplan och om hur processen går till för att ta fram den – från analys till strategi och långsiktig marknadsplan.

– Största konsumtionen ligger i varuhandeln och inte i hotellboendet bland utländska besökare. Minsta omsättningen återfinns på kultur och tjänster. Men de är ofta huvudanledningen till varför en turist kommer hit, säger Niels Mouritzen.

– Exportvärdet stiger, när vi utvecklar hållbara företag så ökar också exporten. Hur får vi besökarna att betala för vår största tillgång- naturen? Sveriges attraktionskraft är mångfaldig och fragmenterad. Vi behöver få in mer näringslivsinvestering för att få mer kraft i satsningarna, men det tar tid. Det gäller att prioritera mer och bli mindre spretiga och få med alla på tåget. Det är lätt att prata målgrupper i en reklamfilm, det svåra är att få fram vem som ska finansiera den. En masterplan är till för samhandling. Ett bra strategiskt verktyg, fortsätter han.

malin_fredrik_vinter

Dagen avslutades med en workshop med Malin Hansegård och Fredrik Karlsson från kommunikationsbyrån Vinter om varumärket Västerbotten. Det blev en intressant diskussion som inleddes om vilka styrkor och svagheter som länet har för att sälja in sig som turistdestination. Diskussionerna kommer att fortsätta framöver. Foto: Ingela Hjulfors Berg

Skriv ut
1 juni, 2015 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer