Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt

Foto: Henrik Olofsson

Lyssna

Turismen i Västerbotten toppar igen

Västerbotten ökar mer än Sverige som helhet, totalt och för utländska gästnätter.
– Marknadsföring ger resultat och Kulturhuvudstadsåret väcker intresse för hela Västerbotten, säger Annika Sandström, tf länsturistchef, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

Västerbotten ökar mer än Sverige som helhet, totalt och för utländska gästnätter.

För perioden januari till mars 2014 ökar Lyckseles gästnätter mest med 59 procent, jämfört med föregående år. Storuman ökar med 18 procent, Gold of Lapland 14 procent och i Umeåregionen är ökningen nära 10 procent.

– Marknadsföring ger resultat och Kulturhuvudstadsåret väcker intresse för hela Västerbotten, säger Annika Sandström, tf länsturistchef, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

Ökningen av utländska gäster på i genomsnitt 14 procent, är främst från de nordiska grannländerna, men också Tyskland, Holland, Frankrike, Italien, Ryssland och Polen.

– Våra satsningar riktar sig mot grannländerna, men också exempelvis Tyskland som har gett väldigt bra gensvar. Polen, de baltiska länderna och Ryssland är helt klart en växande och intressant marknad, säger Annika Sandström.

Fakta Gold of Lapland
Gold of Lapland omfattar drygt 90 medlemsföretag i sex kommuner: Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå och Sorsele. www.goldoflapland.com

För mer information
Annika Sandström, tf, länsturistchef, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, 070 550 16 08
Hans-Erik Forsell, projektledare, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, 070 665 74 68

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

21 maj, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer