Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Turismen växer i spelens värld

Kan spel få besöksnäringen att växa? Svaret är självklart om man frågan Jan Bidner från Sogeti Umeå, som tror att digitala möjligheter för att bygga sina egna pizzor, bli jagad av zombies och gå skräddarsydda turer i fjällen är framtidens besöksnäring.

Kan spel få besöksnäringen att växa? Svaret är självklart om man frågan Jan Bidner från Sogeti Umeå, som tror att digitala möjligheter för att bygga sina egna pizzor, bli jagad av zombies och gå skräddarsydda turer i fjällen är framtidens besöksnäring.

– Glädje är det enklaste sättet att motivera människor till ett särskilt beteende, säger Jan Bidner.

Gamification är en stor trend i besöksnäringen. Spelindustrin är den största upplevelseindustrin, den omsätter 101,5 miljarder dollar om året, till skillnad mot musikindustrin som ”bara” omsätter 25 miljarder dollar per år.

Idag är det väldigt många som spelar spel. Det handlar inte bara om barn och unga, 39 procent av spelarna är över 36 år. Mobilerna och plattornas intåg i vår vardag är förklaringen.

Poängen med gamification är att ta till vara på de drivkrafter som uppstår när vi spelar ett spel och föra över dem till det verkliga livet.

Ett spel förverkligar en handling och skapar relationer till andra människor.

Den viktigaste drivkraften är själva tävlingen:

– Människor vill sätta upp egna mål och klara av dem, vi vill skapa mening med vad vi gör helt enkelt, sa Jan Bidner.

Hälsoappar är ett bra exempel på hur gamification används i vår vardag. Program i våra telefoner som påverkar hur vi motionerar och gör den vardagliga joggingturen till ett äventyr.

Vem ska då motiveras av konceptet? Turisterna så klart. Temaparker, storytelling, upplevelser, restaurangbesök, kulturarv, dataplatsresenärer är områden där gamification kan komma in i besöksnäringen.

Enligt Jan Bidner finns många saker inom näringen som kan göras roligare.

– Vad kan vi göra medan vi sitter fast i bilkö, när vi stannar vid en rastplats eller när vi väntar på maten i en restaurang? Möjligheterna är oändliga.

Exempel på hur gamification redan etablerats sig i besöksnäringen är Geocatch där en besökare får en karta digitalt och kan hitta riktiga skatter ute i naturen. Ett annat exempel är hur ett besök till ett gammalt slott kan bli en spökvandring med hjälp av en läsplatta.

I Dalarna har man gått framåt med konceptet genom Vinnovaprojektet ”Gamification of Dalarna” där visionen är att göra Dalarna till Sveriges mest intressanta destination.

Skriv ut

10 oktober, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer