Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Turistbyrån – en outnyttjad resurs för lokala företag

 Turistbyråernas personal är bra på att inspirera besökare att upptäcka mer i området. Det framgår av Turistbyråernas kund- och gästundersökning i Västerbotten.
– Besökarnas ger genomgående närmast toppbetyg, berättar Ulrika Annemalm, ansvarig för kundundersökningen, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

 Turistbyråernas personal är bra på att inspirera besökare att upptäcka mer i området. Det framgår av Turistbyråernas kund- och gästundersökning i Västerbotten.
– Besökarnas ger genomgående närmast toppbetyg, berättar Ulrika Annemalm, ansvarig för kundundersökningen, VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

2012 års undersökning – den första i sitt slag
I år har frågorna handlat om besökarna tycker att personalen har varit engagerad, om de är nöjda med svaren de får på sina frågor, om de blivit inspirerade att upptäcka mer i området och om servicen vid turistbyråerna har motsvarat förväntningarna.
690 besökare har svarat, varav flest svar vid större turistbyråer, exempelvis Umeå, Dorotea och Vilhelmina.
– Tidigare har vi efterfrågat varifrån besökarna kommer och mer allmänna omdömen om deras nöjdhet, berättar Ulrika Annemalm, VästerbottensTurism.

Samverkan kan utvecklas
Samtidigt har turistbyråerna ställt frågor till föreningar och företag i området om deras kontakt med turistbyrån, om personalens kännedom om deras produkter, aktiviteter och hur inspirerande de upplever att turistbyråernas personal är att få besökare att upptäcka området.
Andelen svaranden är lågt och allra lägst i de större kommunerna. Näringslivets betyg till Turistbyråerna är lägre än vad besökarna ger.
Ulrika Annemalm menar att turistnäringarna kan ha en outnyttjad resurs som går att utveckla, speciellt som besökarna så tydligt uppskattar mötet med turistbyråernas personal.
– Lokala företag och organisationer skulle kunna förse turistbyråerna med mer säljmaterial och information om sina utbud, säger Ulrika Annemalm.

Vilhelmina etablerar nya samarbeten
Vilhelmina turistbyrå tänker ta undersökningen på allvar och till nästa turistsäsong både utveckla sitt eget arbete i mötet med besökarna men också använda vintern till att etablera nya kontaktvägar med ortens turistföretagare.
– Turismen är viktig för utvecklingen av Vilhelmina och vi är övertygade om att ett ökat samarbete med företagen gynnar hela kommunen, säger Stina Hedman, Vilhelmina turistbyrå.

För mer information:
Ulrika Annemalm, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, 070-650 70 26, ulrika.annemalm@regionvasterbotten.se
Stina Hedman, Vilhelmina Turistbyrå, 0940-39886, turist@vilhelmina.se

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Skriv ut

16 november, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer