Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Västerbotten och Umeå står värd för Swedish Workshop 2018

Visit Swedens koncept Swedish Workshop, som låter internationella researrangörer möta svenska turistföretag i affärsförhandlingar, kommer till Västerbotten i maj 2018. Region Västerbotten Turism och Visit Umeå ska tillsammans med Visit Sweden genomföra arrangemanget. Först ut är en kunskapsdag för svensk besöksnäring den 13 maj och den 14 maj genomförs workshopen med ett hundratal deltagare från hela välden.

Swedish Workshop arrangeras i Sverige vartannat år och 2016 var det Jönköping i Småland som stod som värd. Då deltog 92 researrangörer från 17 länder. Flest arrangörer kom från Tyskland, Storbritannien och Nederländerna, men det fanns även arrangörer från nya marknader som Kina och Indien.
Arrangemanget innebär cirka 1600 möten mellan turistföretag från Sverige och köpare med ett intresse för Sverige, som vill göra direkta affärer på plats. Utöver workshopen bjuds köparna på intryck och smaker från hela Sverige då arrangemanget designas och utformas helt med tema Sverige från norr till söder.

– Att Umeå och Västerbotten valts ut till att arrangera Swedish Workshop 2018 är en stor ära och vi är väldigt glada över att Visit Sweden väljer att placera workshopen i länet, säger Annika Sandström länsturistchef vid Region Västerbotten. Det passar även bra i tid då vi känner att efterfrågan från arrangörer i Centraleuropa ökar. Förväntningen är att workshopen skall locka 100 köpare från flertalet marknader och ca 150 säljare från Sverige. Researrangörerna som kommer till workshopen har ett genuint Sverigeintresse och vill kunna göra affärer direkt med våra turistföretag.

– Swedish Workshop är en perfekt plattform för turistföretag som vill känna av marknadens behov och få kunskap kring hur produkterna skall anpassas för att matcha målgruppens efterfrågan, berättar Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg vid Region Västerbotten. Arrangörerna kommer även att erbjudas visningsresor i anslutning till workshopen, längre turer på några dagar samt kortare dagsturer. Visningsresorna sker över hela Sverige, men att stå som värd innebär stora möjligheter för visning av Västerbottniska upplevelser.

–  Möjligheterna som kommer med Swedish Workshop är många, säger Erja Back från Visit Umeå. Nu får vi ta emot på hemmaplan, visa upp aktiviteter och logi samtidigt som vi kan göra ett stort avtryck hos arrangörerna när de får uppleva lokalbefolkningen, värdskapet och vår fantastiska mat tillverkad av råvaror från Västerbotten. Vi välkomnar dem med öppna armar till Umeå och Västerbotten.

FAKTA:

Sverige blir ett allt populärare resmål för utländska turister. Enligt Tillväxtverket görs redan idag 20 miljoner besök årligen i Sverige från utlandet och Visit Sweden menar att det finns  81 miljoner resenärer i 11 länder som är intresserade av Sverige som resmål. Tillväxtverket har också rapporterat att utländska turister spenderade 2016 nästan 120 miljarder kronor i Sverige årligen.

Region Västerbotten Turism är länets regionala turismorganisation och är en naturlig del av Region Västerbotten. Uppdraget är att verka för en hållbar tillväxt av besöksnäringen i länet och samordna övergripande frågor, förmedla kunskap och skapa mervärde till övriga aktörer inom näringen. Region Västerbotten Turisms vision är att från kust till fjäll tillsammans skapa en hållbar och attraktiv destination med natur och kultur i fokus. Målet är att Västerbotten inom tre år ska uppfattas som den mest hållbara regionala destinationen i Sverige. I det långsiktiga arbetet med riktning mot 2025 ska omsättningen öka från 9 miljarder kronor till 14 miljarder kronor och sysselsättningen från 5000 till 10 000 personer. All utveckling och tillväxt ska ske på ett hållbart sätt.

Personer på bilden, från vänster: Erja Back, Annika Sandström, Beatrice Bergqvist och Emma Valfridsson.

För mer information
Beatrice Bergqvist
Beatrice.bergqvist@regionvasterbotten.se

Skriv ut

13 september, 2017 |
Emil Hägglund
Emil Hägglund

Kommentarer