Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Västerbotten satsar på den europeiska resemarknaden

– Vi har en stor potential i Västerbotten, men vi måste göra våra hemläxa och jobba på ett bättre sätt, säger Eleonore Hedman på Gold of Lapland. VästerbottensTurism vid Region Västerbotten anordnar tillsammans med Gold of Lapland en kunskapsdag och workshop om den tyska, belgiska och holländska resemarknaden i Lycksele 4 november.

– Vi har en stor potential i Västerbotten, men vi måste göra vår hemläxa och jobba på ett bättre sätt, säger Eleonore Hedman på Gold of Lapland.  VästerbottensTurism vid Region Västerbotten anordnar tillsammans med Gold of Lapland en kunskapsdag och workshop om den tyska, belgiska och holländska resemarknaden i Lycksele 4 november.

– Finska lappland är helt fullbokat hela vintersäsongen och de har samma potential som oss.  Just nu har vi ett julpaket där vi paketerar Lycksele för den svenska marknaden med entré, boende och besök på djurparken, på sikt ska vi marknadsföra det även till övriga Europa, säger Eleonore Hedman, ansvarig för exportsatsningen för Gold of Lapland.

Marknadskunskap och resetrender

Representater från VisitSweden i Tyskland och Holland kommer att delta under kunskapsdagen i Lycksele 4 november som riktar sig främst till turistföretagare i Västerbotten samt till destinationsledarna för VisitUmeå, Destination Skellefteå, Hemavan-Tärnaby, Gold of Lapland och South of Lapland.  Målet är att ge marknadskunskap och ta fram konkreta exempel på hur de kan jobba bättre med utländska researrangörer.

– Genom varumärket Gold of Lapland vänder vi oss särskilt mot den Holland.  För oss är det en bra och avgränsad marknad. Holländarna gillar våra vidder, naturen, norrsken och midnattssolen. Det är väldigt exotiskt för dem eftersom de är så trångbodda i Holland, säger Eleonore Hedman, ansvarig för exportsatsningen för Gold of Lapland.

– Kortare resor men fulla av upplevelser och erfarenheter det är vad holländarna eftersöker. Då är Lappland en intressant destination trots att det fortfarande är dyr destination, säger Eleonore Hedman.

Tid: tisdag 4 november klockan 9.00-16.00

Plats: Hotell Lappland, Lycksele

Ladda ned dagsprogrammet här.

För mer information:

Eleonore Hedman, ansvarig för exportsatsning, Gold of Lapland, 070-252 73 60.

Ulf Figaro, VästerbottensTurism, Region Västerbotten, ulf.figaro@regionvasterbotten.se, 070 350 73 67

Presskontakt:

Ingela Hjulfors Berg, kommunikatör, Region Västerbotten, 070-231 93 22, ingela.hjulforsberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

2 november, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer