Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Västerbotten vässar värdskapet inför 2014

Fler än 150 blivande SM-funktionärer till SM-veckan 2014 blev häromdagen inspirerade till att vara goda värdar genom en föreläsning av Annika Sandström projektledare vid VästerbottensTurism, Region Västerbotten.
– Det goda värdskapet kan vara avgörande för att besökare och deltagare under SM-veckan vill komma tillbaka till Umeå flera gånger under Kulturhuvudstadsåret, säger Annika Sandström.

Fler än 150 blivande SM-funktionärer till SM-veckan 2014 blev häromdagen inspirerade till att vara goda värdar genom en föreläsning av Annika Sandström projektledare vid VästerbottensTurism, Region Västerbotten.

VästerbottensTurism vill vässa värdskapet och bidrar därför med inspirationsföreläsningar om värdskap inför Kulturhuvudstadsåret.
– Det goda värdskapet kan vara avgörande för att besökare och deltagare under SM-veckan vill komma tillbaka till Umeå flera gånger under Kulturhuvudstadsåret, säger Annika Sandström.

Samlad satsning på värdskap
Även Destination Skellefteå, Visit Umeå och Umeå 2014 ordnar träffar där värdskap är i fokus och vikten av att alla bidrar och hjälps åt för att välkomna sina gäster står på mångas agendor.
– Syftet är att den som jobbar med att möta besökare, kunder och gäster i Umeå med omnejd ska kunna förmedla ett gott värdskap. Det handlar om att få människor att känna sig välkomna. Om att se helheten, känna ansvar och delaktighet samt visa omtänksamhet och vara öppen för dialog. Att vara ansiktet utåt och ambassadör för sin organisation och stad kräver såväl ödmjukhet som respekt och kunskap, säger Annika Sandström.

Värdskapet ger minnesvärda upplevelser
Annika Sandström 
är tydlig med att just värdskap är en nyckelfaktor för långsiktig konkurrens- och attraktionskraft. Det handlar om att stolta medarbetare trivs, har roligt och skapar suverän service och minnesvärda upplevelser. Hon tycker också att alla medborgare har en viktig uppgift – att se sig som värdar under året som kommer. Om gästerna känner sig välkomna och trivs vill de kanske stanna längre, handla mer, komma tillbaka och även rekommendera ett besök till sina vänner.
– Värdskap är en konst som kan utövas av alla oavsett vad vi väljer att kalla den som står framför oss. Kanske är det en kund, en klient eller en besökare. En medarbetare, en invånare eller en samarbetspartner. I värdskapets värld ser vi på dem som vi möter som våra gäster. Och finns det en gäst, så finns det en värd, som utövar ett värdskap. Därför är värdskap ett synsätt som ger ett välkomnande förhållningssätt, berättar Annika Sandström.

För mer information:
Annika Sandström, projektledare vid VästerbottensTurism, Region Västerbotten 090-16 57 43, 070-550 16 08, annika.sandstrom@regionvasterbotten.se

Presskontakt:
Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, 072 222 73 43, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se

Skriv ut

4 december, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer