Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

2015-10-13 Lärmiljö norr

Syftet med dagen är att lyfta lärmiljöns - den fysiska, organisatoriska och psykiska - betydelse för alla elevers möjlighet till lärande.

Syftet med dagen är att lyfta lärmiljöns – den fysiska, organisatoriska och psykiska –  betydelse för alla elevers möjlighet till lärande.

Målgrupp: lärare, specialpedagoger, skolledare, skolpolitiker och andra intressenter för en god lärmiljö i skolan.

Program

08:30 Registrering samt fika

09:00 – 09:10 Start och välkommen

Moderator Andreas Skog, MediaCenter

9:10 – 9:30  Värderingsverktyg för en god lärmiljö

SPSM

9:35 – 10:30  Levla lärmiljön

Specialpedagog Liselott Wihlbäck och psykolog Erik Rova, Umeå kommun

Projektet sätter lärmiljön i fokus och vill bidra till att förstärka skolans tidiga insatser för elever som hamnar i problemsituationer. Ett vägledande stödmaterial har utvecklats i nära samarbete med pedagoger, specialpedagoger, rektorer och elevhälsopersonal.

10:30- 10:45 Bensträckare

10:45 – 11:45  ”För att minnas krävs en god ljudmiljö” Robert Ljung, lektor, Högskolan i Gävle

Robert kommer att tala om skolakustik och ljudmiljöns betydelse för inlärning.

■ Vilken ljudmiljö är mest störande?

■ Att förstå och minnas talad information.

■ Nya studier rörande skolakustik

11:45  Frågestund med Robert Ljung

12:00 – 12:45 Lunch

12:45 – 14:00 Varbergs arbete med sk Flex-team för elever inom autismspektrat

Gunnel Hentilä, psykolog, Anna Åkerlind, specialpedagog, Tobias Hultén, lärare, Varbergs kommun

Om hur man i Varbergs kommun organiserat inkluderingsinriktade lösningar och utarbetat en organisationsmodell som innebär att de lokala skolorna istället för ”särskilda undervisningsgrupper” har flexteam med spetskompetens inom AST, autismspektrumtillstånd. Fokus ligger på att generellt höja kunskapsnivån på skolorna, att utveckla flexibel pedagogik och anpassa  lärmiljöer så att även elever inom AST kan utvecklas positivt på sin hemskola.

14:00-14:20 Kaffe/Te

14:20 – 15:30 Vad kan vi göra för att undvika avhopp?

Erfarenheter från Projektet PlugIn i Västerbotten, med bl a utvecklingsledare Maria Lindgren Tuoma, Skellefteå gymnasieskola samt elever från projektet. Om generella framgångsfaktorer som rätt bemötande, samverkan, flexibilitet och uppföljning.

15:30 Sammanfattning av dagen och avslutning

Fika och lunch ingår i deltagaravgiften.

Plats Nordanåteatern, Skellefteå

Anmälan senast den 1 okt 2015!

Skriv ut

26 augusti, 2015 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström