Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Anna Cederblad och Pär Sundström
Lyssna

Hur känner man igen en IT-pedagog när man ser en?

IT-pedagogens roll var bara en av frågorna som diskuterades under en välfylld dag och kväll om IT och media i skolan den 6 september. Även webbverktyg, 1-1 satsning, iPad, interaktiva skrivtavlor och mycket annat togs upp under Nätverksträff för Västerbottens IT-pedagoger och TeachMeet #vbtn.

IT-pedagogens roll var bara en av frågorna som diskuterades under en välfylld dag och kväll om IT och media i skolan den 6 september. Även webbverktyg, 1-1 satsning, iPad, interaktiva skrivtavlor och mycket annat togs upp under Nätverksträff för Västerbottens IT-pedagoger och TeachMeet #vbtn.

MediaCenter arrangerade denna dag om IT och media i skolan hos IT-företaget Sogeti i Umeå. Det hela starade med att ett trettiotal IT-pedagoger från Nordmaling, Bjurholm, Malå, Norsjö, Umeå, Robertsfors, Lycksele, Vännäs och Robertsfors deltog i den första nätverksträffen för IT-pedagoger i Västerbotten.

– Hur känner man igen en IT-pedagog när man ser en? inledde Andreas Skog på MediaCenter med när han tog upp första punkten på programmet om IT-pedagogens roll.

Framåtsrävande, motivation, förankring hos ledningen, omvärldsbevakande var några av de ord som nämndes.

– IT-pedagogen måste också vara en föregångare för pedagogerna, kunna ta initiativet och visa vad man kan göra och vilka möjligheter som finns, kommenterade en av deltagarna.

Anna Cederblad och Pär Sundström från Kompetenscentrum för digitalt lärande berättade om hur de arbetat fram kravprofil och funktion för en IT-pedagog när Umeå kommun anställt ett flertal de senaste åren.

– Det gäller bland annat att kunna stödja pedagoger i sitt utvecklingsarbete och eleverna i sitt lärande, men även att kunna omvärldsbevaka forskning och utveckling, menade Anna.

Det gavs även god tid till diskussion i grupper kring olika frågor där allt dokumenterades på en Corkboard (corkboard.me). Frågorna handlade om iPad i skolan, hur webbverktyg används och om erfarenheter kring 1-1 satsningar, en dator till en elev.

När det gäller iPad är intresset störst hos förskolorna. Det finns många bra Facebookgrupper som diskuterar iPad i skolan. Det är också viktigt att ha bra koll på hur iPaden fungerar innan man sätter i gång. Ett bra tips var den appmatris som tipsar om appar kopplade till olika områden i LGR11.

De webbverktyg i lärandet som diskuterades var bland annat hur Google Apps kan användas som samarbetsverktyg, både Nordmaling och Malå använder det. Man diskuterade även och tipsade varandra om Todaysmeet.com, Socrative och wordpress.

Erfarenheterna och frågorna kring 1-1 satsningar var många. Det handlade både om bra och dåliga erfarenheter. På en skola fick lärarna sina datorer i god tid, innan eleverna, och därför tid att förbereda sig innan eleverna fick sina. På en annan skola tycker man datorerna ”trycks ut” för snabbt, mål och villkor ställs av tekniker, arbetslagen får får vara med i diskussionen. Även vikten av att datorerna måste vara öppna för installation var en gemensam åsikt.

Två demonstrationer gavs även denna dag. Mats Johansson på MediaCenter visade en prototyp av MediaCenters nya sökfunktion för digitala lärresurser vilket gav ett stort intresse. Netsmart och Office Västerbotten visade upp nya funktioner i SMART Board.

TeachMeet #vbtn

På kvällen bjöd MediaCenter in lärare som är intresserade av IT i skolan till TeachMeet, en koncept där man nätverkar i en trevlig miljö och delar konkreta exempel om pedagogisk IT-användning ute i klassrummen idag med varandra. Ett tjugotal intresserade var med och delade med sig av sina erfarenheter.

Presentationer

  • En blandbandshyllning till alla mattelärare, Andreas Skog, It-pedagog MediaCenter, Region Västerbotten
  • Att använda sig av www.socrative.com i samband med språkhistoria i svenska. Eva Eklund, lärare Västangårds skola.
  • Klassblogg/Webbstjärnan, Malin Söderberg, lärare, Linneaskolan, Umeå
  • Dela dokument i Google Docs vid grupparbeten, Anna Strid, Artediskolan, Nordmaling
  • Erfarenheter av VoiceExpress, Madelene Olofsson, Västangårds skola
  • Att använda Jing för att ge feedback till skriftliga arbeten. Helena Sundwvist, Västangårds skola, Umeå
  • Använd Geocaching i skolan, Anna-Karin Åsander, MediaCenter
  • Verktyg för synliggörande av lärande i form av brainstorming och dialoger – Todaysmeet, corkboard.me, popplet, Pär Sundström, Kompetenscentrum för digitalt lärande Umeå
  • Att använda instagram och twitter för dokumentation, Peter Lundström, MediaCenter

 

Bilder dokumenterade med Instagram – #vbtn hittar du här http://statigr.am/tag/vbtn

Skriv ut
10 september, 2012 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer