Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

I Finland är programmering obligatoriskt på schemat

Programmering skrivs in i läroplanerna runt om i världen med rasande fart, som eget ämne eller integrerat i andra ämnen. I Finland har en ny läroplan varit i bruk i två veckor där en mångsidig kompetens står i fokus. Linda Manilla, forskare i datavetenskapens didaktik och utbildningsteknologi vid Åbo Akademi, berättade för konferensen Aktuell Skolpolitik om hur programmering blivit en självklar del av den finska skolan.

Programmering skrivs in i läroplanerna runt om i världen med rasande fart, som eget ämne eller integrerat i andra ämnen. I Finland har en ny läroplan varit i bruk i två veckor där en mångsidig kompetens står i fokus. Linda Manilla, forskare i datavetenskapens didaktik och utbildningsteknologi vid Åbo Akademi, berättade för konferensen Aktuell Skolpolitik om hur programmering blivit en självklar del av den finska skolan.

Världen behöver programmerare som klarar av att fixa alla de system som byggs upp överallt i samhället.

– Vi har rätt att förstå hur system fungerar och varför vi använder oss av dem, därför är programmering viktigt som baskunskap, sa Linda Manilla. f Programmering bidrar också till logiskt och kritiskt tänkande.

Logik och algoritmer förstärker barnen och ungdomarnas logiska tänkande. Linda Manilla exemplifierade genom att jämföra med att koka te. Alla vet vad koka vatten innebär, men en robot vet inte vad begreppet innebär. I programmeringens värld måste eleverna bryta ner processen i detaljer.

Det finns flera program anpassade för barn för att skapa intresse för programmering. Manilla visade lekfulla program med färgglada figurer där logiskt tänkande, matematik och enkel fysik leder barn till att kunna utföra basal programmering.

Hon underströk dock att det fortfarande finns normer kring programmering och programmerar:

– Normen säger att en programmerare är en vit ung man med glasögon. Enligt de mätningar som gjorts är endast 15 procent av programmerarna kvinnor. Vi måste jobba hårt för att bredda den här poolen, och där har skolan en viktig roll. Vi måste visa på att det här är något alla kan jobba med.

Hon påpekade även att mångfalden spelar en viktig roll för att bredda de agendor och intressen som styr samhällsutveckling. Om programmering endast är något som används av multinationella företag ger det en särskild samhällsutveckling, medan om det används av hela samhället så blir samhällsutvecklingen en annan.

I den nya läroplanen som tagits fram i Finland är digital kompetens en av sju fokusområden. Programmering ingår i fokusområdet, där det beskrivs som en medborgarfärdighet. I läroplanen jobbar eleverna i årskurs 1-2 med symboliskt språk, i årskurs 3-6 med programmeringsspråk och i årskurs 7-9 med egen produktion.

– Läroplanen har varit väldigt omdebatterad och många har frågat sig hur vi i Finland tänker. Jag är helt övertygad om att vi tänker rätt, avslutade Linda Manilla.

Skriv ut

1 september, 2016 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer