Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Jag jobbar med det: Foderbilförare Nicolina Aronsson

Jag jobbar med det är en intervjuserie om Västerbottens framtids- och bristyrken. Läs om Nicolina Aronsson som jobbar i åkeribranschen som foderbilförare.

I Västerbotten kommer pensionsavgångarna fram till 2025 vara stora, ca en tredjedel av dagens sysselsatta försvinner, vilket motsvarar närmare 40 000 personer. Samtidigt förändras arbetsmarknaden genom tjänstemannasamhället, digitaliseringen, nya affärsmodeller, urbaniseringen, globaliseringen och applikationer, något som både medför sig möjligheter och utmaningar. ”Jag jobbar med det” är en intervjuserie med människor som jobbar inom Västerbottens brist- och framtidsyrken. ”Jag jobbar med det” ingår i projektet Modell för branschsamverkan.

 Nicolina Aronsson: Foderbilförare

Varför blev du foderbilförare och hur såg vägen dit ut?

Jag läste Fordon- och transportprogrammet på Liljanskolan i Vännäs. Efter studenten fick jag praktik som mjölkbilförare. Den praktikplatsen ledde till att jag fick erbjudande om anställning på samma företag. Jag valde att stanna i branschen, men med en annan inriktning, det blev foderbilförare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att det är ett så fritt jobb och att man får ta mycket ansvar själv. Sen är det lätt att få jobb var man vill i hela landet.

Vilka karriärmöjligheter finns inom yrket?

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb just nu och fokuserar på hur jag kan bli bättre på det, så jag har inte tänkt så mycket på den biten. Jag vet att det finns möjligheter att avancera i branschen.

Hur tror du att man skulle kunna få fler att söka sig till yrket?

Att skapa intresse för branschen och utbildningen hos fler. Att berätta om fördelarna med utbildningen, vi får till exempel ta alla körkort som behövs i yrket i utbildningen.

Vad tror du anledningen är till att fler inte söker sig till yrket?

Det kan nog hända att vissa tycker att det ser farligt ut. Sen finns det säkert många som inte tilltalas av att man i viss utsträckning ligger ute, alltså att man inte alltid kommer hem på kvällen utan sover på platsen man är ute och jobbar på.

Hur skulle du vilja förändra branschen och yrket du är inom?

Det finns en hel del orättvisa konkurrenssituationer i branschen, bland annat där aktörer från andra länder med andra arbetsvillkor påverkar vår bransch negativt. Där behöver det hända något för att konkurrensförutsättningarna ska bli mer rättvisa.

Sen tror jag att fler kvinnor skulle vara intresserade av yrket om man inte behövde ligga borta så mycket. Många verkar vilja ha ett jobb där man kommer hem på kvällen.

Om du skulle byta yrke inom din bransch, vad skulle du vilja göra då?

Köra traktor. Det är lätt att byta yrke inom branschen tack vare att fordon- och transportprogrammet ger körkort till flera yrkesfordon och motorredskap klass ett och två. Om jag en dag hellre vill vara stationerad någon stans istället för att ligga ute och köra så har jag möjlighet att enkelt kunna söka ett sådant jobb.

Skriv ut

12 december, 2014 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Faktaruta om utbildningar till yrkesförare i Västerbotten

    Gymnasieskola

    Fordons- och transportprogrammet, inriktning transport:

    Liljaskolan i Vännäs: http://www.liljaskolan.se
    Tannbergsskolan i Lycksele: http://tannbergsskolan.nu

    Anderstorpsskolan i Skellefteå: http://www.skelleftea.se/anderstorpsskolan

    Malgomajskolan, Vilhelmina
    http://malgomajskolan.com/program/ft-fordons-transportprogrammet/

    Praktiska i Skellefteå: http://praktiska.se/skelleftea

    Kommunal vuxenutbildning - yrkesvux

    Kontakta kommunal vuxenutbildning i din kommun

    Arbetsmarknadsutbildning

    Du som är arbetslös, kontakta Arbetsförmedlingen

  • Namn: Nicolina Aronsson
    Jobbar på: Oskarsson & Nilssons åkeri AB i Umeå.
    Yrke: Foderbilsförare
    Antal år i branschen: 4
    Bor: Umeå
    Ålder: 22
    Utbildning: Fordon- och transportprogrammet som är en 3-årig gymnasieutbildning.
    Fritid: Träning

Kommentarer