Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Frågor om ”varför?” och framtidshopp

Sandra Holmner är lärare för introduktionsklasserna vid Luspengymnasiet i Storuman och lokal projektledare för Plug In 2.0.

Fredagen den 13:e har för mig länge varit förknippad med olyckor och missöden, skrockfull som jag är. Jag har råkat ut för allt från misslyckade bullbak till ett sytt knä just denna dag. Det är dock ingenting jämfört med det som hände världen den 13:e november 2015. Från och med nu kommer den dagen att ha en betydligt mörkare innebörd, inte bara för mig, utan också för en hel värld.

Fredagen den 13 november 2015 bestämde sig IS för att genomföra ett av de värsta terrordåden i modern tid. 129 oskyldiga människor fick sätta livet till och 352 människor fick föras till sjukhus i samband med attentaten som skedde i Paris, Frankrike.

Varför gör någon så här? Det är den mest upprepade frågan som mina elever på Språkintroduktion ställer till mig just nu. Flera av den senaste tidens händelser som media rapporterat om har avhandlats i vårt klassrum. Frågor som ”varför” och ”hur kan man” är ständigt återkommande tillsammans med elevernas uppgivna ansikten. Hur ska man bemöta dessa frågor? Jag vet inte, men jag gör mitt bästa för att möta deras frågor och funderingar med att redogöra för olika synsätt, utan att lägga min personliga värdering i det. Fast ibland vill man bara falla ihop på golvet och gråta över all världens ondska, det finns ju inga bra svar på frågan ”varför?”.

Men på något sätt måste ju livet fortsätta, man måste hitta styrkan att gå vidare. Och mitt arbete med Plug In 2.0 går vidare. Vi ställs inför utmaningar varje dag, små som stora. Men vi tar sikte på och jobbar oss fram mot våra mål. Mål som handlar om att stärka eleverna både i skolsituationen och som människor. Detta gör jag b.la. genom att erbjuda mina elever motiverande insatser utifrån deras styrkor och intressen. En elev som är intresserad av matlagning kan lära sig det svenska språket fortare genom att t.ex. få göra praktik på en restaurang ett par timmar varje vecka. Andra elever som har låg skolanknytning försöker jag få mer intresserade av skolan och att se vinsterna med en utbildning. Jag vill att mina elever ska känna ett hopp för, och en tro på en bättre framtid. Både för dem som individer men också som människor på vår jord.

Hoppet är ju som bekant det sista som överger människan.

Sandra Holmner

Lärare vid Introduktionsprogrammet vid Luspengymnasiet i Storuman

och lokal projektledare för Plug In 2.0

Skriv ut

18 november, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Plug In 2.0 är en direkt fortsättning på Plug In – Sveriges största samverkansprojekt för att motverka avhopp i gymnasieskolan. Ambitionen är att uppnå strategisk påverkan både nationellt och internationellt. Plug In 2.0 Västerbotten fokuserar på nyanlända i gymnasieåldern, främst språkintroduktionsprogrammets elever och deras språkutveckling i svenska.

Kommentarer