Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Karriärsportfolios stöttar nyanlända elever

I projektet Plug In 2.0 provar man att ta fram personliga portfolios till nyanlända eleverna för att fler av dem ska klara av utbildningen.

Vid Ersängsskolan i Umeå provar man att ta fram personliga portfolios till de nyanlända eleverna i årskurs nio, med syfte att bygga upp ett erfarenhets- och kunskapsregister inför framtiden.

Det är inom Region Västerbottens projekt Plug In 2.0 som idén om portfolios för nyanlända testas. Plug In 2.0 fokuserar på att fler nyanlända i gymnasieåldern och årskurs nio ska klara av sina gymnasiestudier och få en bättre språkutveckling i svenska.

Vid Ersängsskolan är studie- och yrkesvägledaren Gunilla Grenholm och Hanna Danielsson projektledare respektive projektmedarbetare i Plug In och de som jobbar med portfolion.

I elevgruppen där portfolion prövas finns i dagsläget 24 elever, med ett tak på 30 elever. De flesta kommer från Afghanistan och Somalia, men det finns även elever från Syrien, Eritrea, Irak, Burundi.

– De är väldigt drivna och vill verkligen lära sig, säger Gunilla Grenholm.

Portfolion kan jämföras med en skattkista. I den ska erfarenheter och kunskaper som eleverna har med sig från sina hemländer och som de fått i Sverige finnas. Kompetensen som samlas i elevernas portfolio, eller pärm som eleverna kallar den, är bred i sin karaktär:

– Det handlar inte bara om kunskap från skolan, utan också om livserfarenheter och egenskaper som eleverna själva är stolta över, säger Gunilla Grenholm.

Varje fredag gör eleverna en utvärdering av sitt arbete i skolan. Det är för att de själva ska kunna se sin utveckling, vilket också noteras i portfolion.

Längst fram i pärmen finns personlig information om eleverna, t.ex. om deras familj, släkt och bakgrund. Portfolion fylls därefter på med resultat från olika prov och andra saker som eleverna själva avgör är sådant som de vill ta med sig i framtiden. Att det är eleverna själva som väljer vad de vill ha med sig i sin portfolio är viktigt, det ger dem chansen att själva komma till insikt om att det lönar sig att jobba hårt för att uppnå resultat i skolan. Lärarna som jobbar med de nyanlända eleverna är noggranna med att påminna eleverna att det är de själva som påverkar sin skolgång. Det är viktigt att vara närvarande i skolan och arbeta hårt och det medför att om de vill så kan de lära sig snabbare.

– I Sverige tycker vi att utbildning viktigt, och ni väljer själva vilken väg ni ska gå, säger Gunilla Grenholm till klassen när hon har en information om skolsystemet i Sverige och vikten av att ta vara på alla möjligheter att lära sig i skolan.

Portfolion ska följa med eleverna från Ersängsskolan till Språkintroduktion på gymnasiet och även därifrån vidare om de vill.

På tisdagar bjuder Gunilla in de nyanlända eleverna till frivilliga träffar om typiskt svenska saker. Till exempel smakar man på svensk mat, pratar om körkort, naturen, återvinning och högtider.

Träffarna om Sverige är sådant som eleverna också kan föra in i sina portfolios, det intygar att de engagerat sig extra mycket i att lära sig om livet och framtiden i Sverige.

Läs mer om Plug In Västerbotten här.

För mer information:

Gunilla Grenholm, 070-3341248, gunilla.grenholm@umea.se.

Micaela Löwenhöök

Kommunikatör Region Västerbotten

070-316 37 01

micaela.lowenhook@regionvasterbotten.se.

 

 

Skriv ut
12 november, 2015 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök

Kommentarer