Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Krönika: Att tänka utanför boxen

Martha Kalman, lärare på Fridhemsgymnasiet i Umeå, berättar om hur fördomar om elever kan ställas på sin spets.

Var nyligen på SKL:s konferens för oss som jobbar med Plug-In 2.0. Birgitta Andersson föreläste om de horisontella kriterierna och intersektionella perspektiv, alltid intressant! Vi diskuterade jämställdhet och hur diskriminerande strukturer ska förebyggas. Mycket handlade om boxarna kön, klass, etnicitet och hur de samverkar i relation till frihet, inflytande och makt i samhället.

Men även inom varje ”box” finns olikheter … som vi inte ser på grund av våra fördomar. Om jag är muslimsk kvinna klädd i heltäckande dräkt där bara ansiktet och händer syns, förväntas jag inte då, i svenska ögon, uppfylla alla möjliga föreställningar? Kanske vill jag skaffa mig högre utbildning-ok- men för övrigt? Inte kan jag väl vara vegan, eller? En av mina elever på språkintroduktion för några år sedan uppfyllde alla yttre kriterier för hur man tänker sig en starkt troende-gärna förtryckt- muslimsk kvinna ska klä sig. Men nej, hon hade ingen man i sin familj som tvingat henne att ta på sig dräkten, det hade hon valt själv. Hon hade också själv valt att bli vegan, av ideologiska skäl. Det hade matsalspersonalen svårt att svälja i början; vegan? Hon? Det kunde väl bara infödda Umeungdomar vara? Hon måste väl mena något annat? Förstod hon inte själv vad hon sa? Idag arbetar denna kvinna som mäklare i London.

En annan av mina språkintro-elever, med ursprung i Irak, blev senare också min elev på IB (International Baccalaureate) där jag hade henne i svenska tillsammans med svenskfödda elever. Jag minns att hon hade roligt åt de svenska klasskamraternas bestörtning över att hon bar slöja (hårtäckande sjalett) för att pappa ville det. Det gjorde henne ingenting, pappa var hennes idol. Vi läste ”Njals Saga” som kurslitteratur, detta isländska mastodontverk. Eleverna klagade över myllret av människor, namn och konflikter och hade ibland svårt att följa den röda tråden. Denna flicka hade haft ett vissa besvär med annan skönlitteratur på svenska. Men detta! Denna värld kände hon, här var hon på mammas gata! Det var ju det klansamhälle hon kom ifrån! Hon slukade boken och förklarade för sina kamrater. Så möttes två tidsåldrar, 1000-talet och 2000-talet, det isländska släktsamhället och det irakiska klansamhället, i en ung flickas medvetande. Vem hade kunnat tro det?

På samma sätt möts våra elever av förutfattade meningar; inte kan väl hen klara denna utbildning med sin skrala skolbakgrund? Men se det kan de! Med rätt stöd och bemötande kan alla elever blomma. Det gäller att tänka utanför boxen!

Martha Kalman, lokal projektledare Plug In 2.0, Fridhemsgymnasiet Umeå

Skriv ut

15 mars, 2016 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Plug In 2.0 är en direkt fortsättning på Plug In – Sveriges största samverkansprojekt för att motverka avhopp i gymnasieskolan. Ambitionen är att uppnå strategisk påverkan både nationellt och internationellt. Plug In 2.0 Västerbotten fokuserar på nyanlända i gymnasieåldern, främst språkintroduktionsprogrammets elever och deras språkutveckling i svenska.

Kommentarer