Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Krönika: Olika, precis om vi

Jenny Lindmark, lärare vid Norsjö gymnasium, berättar i sin krönika om de olikheter och den potential hon ser hos de nyanlända eleverna.

När jag tittar ut över mitt klassrum skulle jag kunna se tre elever från Afghanistan, en från Uzbekistan, fyra från Somalia, tre från Eritrea, en från Syrien, en från Kina och en från Ukraina. Jag skulle kunna se flera nyanser av hudfärg, allt från min vita hud till mörkaste brunt hos en somalisk kille. Jag skulle kunna se hijab och chadar. Jag skulle kunna se muslimer, kristna och ateister. Jag skulle kunna se väldigt stora skillnader i språk och kultur, som skulle kunna vara skrämmande. Hur ska jag kunna undervisa den här gruppen i svenska som andraspråk? Hur ska jag kunna nå fram till dem? Hur ska jag kunna förmedla våra grundläggande demokratiska värderingar till en som bara upplevt diktatur? Hur ska jag kunna förmedla mäns och kvinnors lika rättigheter till en flicka som bär hijab?

Istället ser jag tretton unga människor. Unga människor som haft en tuff start i livet. Vissa av dem har sin familj med sig, andra är ensamkommande. I början var det såklart ytan jag såg, men ganska snabbt fick jag se det som finns innanför. Den unga kvinnan i hijab som utan att tveka ger den unge mannen som är respektlös mot läraren en ordentlig uppsträckning. Pojkarna som i Afghanistan jobbat i fabrik och som nu suger i sig kunskaper som tvättsvampar för att utbildning är vägen till ett bättre liv. Den somaliska flickan som behöver en kram varje dag. Minst. Jag ser ungdomar som trots fruktansvärda upplevelser skrattar. Diskuterar. Utvecklas. Alla mina fördomar kommer på skam.

I vår pilot inom Plug In 2.0 har vi jobbat med två av dem, för att ge dem ännu större möjligheter att utvecklas. Genom förstärkt SYV-kontakt har de fått stöd och hjälp att hitta rätt program. De har fått göra PRASO på den skola de sökt till, och på det program de valt. De har också fått besöka Handelshögskolan. För hur ska man veta vad det innebär att gå ett visst program? Vissa av mina elever har inte gått i skola innan de kom till Sverige. För dem är gymnasievalet en djungel. Inte ens yrkena är glasklara. Innebär det samma sak att vara polis i Sverige som i Eritrea? Borde jag bli läkare? Advokat? Är det högstatusyrken, som i mitt land?

Den svenska skolan har en stor och viktig uppgift. Vårt lilla pilotprojekt har visat hur viktigt det är med extra stöd till dessa elever. Vi har en skyldighet att ta vara på dessa ungdomar och se till att de får en smidig övergång till gymnasiet och att de har förutsättningar att genomföra den utbildning de valt. För precis om den somaliska flickan behöver kramar, behöver hon stödet att välja rätt. Hon kanske ska bli polis och inte undersköterska, när hon väl förstått vad det innebär. När hon förstått att hon kan.

Jenny Lindmark, lärare Norsjö Gymnasium och lokal projektledare Plug In 2.0

Skriv ut

18 maj, 2016 |
Micaela Löwenhöök
Micaela Löwenhöök
  • Plug In 2.0 är en direkt fortsättning på Plug In – Sveriges största samverkansprojekt för att motverka avhopp i gymnasieskolan. Ambitionen är att uppnå strategisk påverkan både nationellt och internationellt. Plug In 2.0 Västerbotten fokuserar på nyanlända i gymnasieåldern, främst språkintroduktionsprogrammets elever och deras språkutveckling i svenska.

Kommentarer