Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Liljaskolan i Vännäs utvecklar stöd för elever med frånvaro

Liljaskolan utveckla ett elevstöd och tidiga insatser genom en uppsökande del i skolans arbete gentemot elever hög frånvaro.

Liljaskolan utveckla ett elevstöd och tidiga insatser genom en uppsökande del i skolans arbete gentemot elever hög frånvaro. Ing-Marie Petterson, kommunal projektledare, säger att Liljaskolan är i behov av ytterligare utveckling av arbetssätt kring bemötande och motivation för studier, inte minst därför att skolan har en stor andel elever från andra kommuner och inackorderade. Tomas Johansson började i augusti och resultatet av hans arbete syns redan. Läs mer……

Första rummet på Liljaskolan arbetar med elever som har behov av insatser på grund av hög frånvaro där studieresultaten påverkas negativt. För Liljaskolan innebär medverkan i Plug in att skolan tar på sig ett stort ansvar. Varje elev ska ha en individuell handlingsplan, mentorsrollen förstärks, rutinerna för närvaro förändras, tid med mentor schemaläggs. Detta är exempel på utvecklingsområden inom Första rummet.

Men trots arbetet med att stärka rutinera på skolan är det direkta stödet viktigt. Personligt stöd för elever med frånvaro gör skillnad på Liljaskolan. Tomas Johansson arbetar som juniorkonsult i Första rummet vid Liljaskolan i Vännäs. Det stöd Tomas arbetar med är i huvudsak individuellt för elever med frånvaro. Tomas arbetsdag ser väldigt olika ut, alltifrån att åka och hämta elever på morgonen till att sitta ner och äta frukost på skolan till insatser i undervisningen eller enskilda samtal. Tomas blir också viktig som ett stöd till inte minst berörda lärare.

Tomas-Johansson

Rasmus, en av eleverna Tomas möter, säger att han har ett bra stöd av Tomas och finns där på morgonen och ser till att han kommer till skolan. Från att ha kommit in i en ond cirkel där frånvaron ökat är Rasmus tillbaka på skolan och är med i undervisningen.

Bemötande, skapa tillit till ungdomarna och ge arbetet med att skapa förtroende tid är några faktorer som Tomas lyfter upp. Carita Green-Granström fyller i och säger att ungdomarna idag vill ha ett mer coachande bemötande som fokuserar på vad eleverna kan och stöd till att hitta lösningar på problem till skillnad från den skola som fokuserat på vad eleverna inte kan.

För mer information, kontakta:
Ing-Marie Pettersson, 070-2363772

Kommunal projektledare
Thomas Andersson, 070-690 1170 Juniorkonsult

Skriv ut

6 december, 2013 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer