Gå till sidans huvudinnehåll
Kontakt
Lyssna

Mental träning ger möjligheter för ungdomar att hitta sig själva och växa

Verkstaden första rummet, individ besökte Luspengymnasiet i Storuman den 14 april för att i en workshop låta elever och personal på skolan komma i kontakt med och prova på mental träning.

Verkstaden första rummet, individ besökte Luspengymnasiet i Storuman den 14 april för att i en workshop låta elever och personal på skolan komma i kontakt med och prova på mental träning. Elever vid skolan gavs möjligheten att komma till den planerade workshopen. Från en planering på ca 10 elever kom 28 elever som ville veta mer om mental träning. Omdömet från eleverna som var med var mycket positivt. – Roligt att så många elever tog vara på möjligheten att se och prova på mental träning. Att de flesta eleverna dessutom kom tillbaka efter lunch och fortsatte att vara med i workshopen är ett bra betyg, sammanfattade projektledaren Inger Karlsson, Luspengymnasiet.

Inom Plug in Västerbotten pågår en verkstad kallad Första rummet, individ. Verkstaden har som mål att stärka deltagarnas självförtroende och självkänsla. Det görs genom bl.a. mental träning utifrån Lars-Eric Uneståhls metoder kring avslappning och mental träning. (Mer finns att läsa på Plug In Västerbottens hemsida samt www.pluginnovation.se). Mycket handlar om inre processer och att skapa självbilder.Resultaten i Första rummet, individ, är att ungdomar växer i och med att de lär känna sig själva bättre.

Vid Luspengymnasiet i Storuman arbetas det också i Första rummet, men med en annan inriktning och ett annat innehåll. Carita Green Granström fick en inbjudan att komma till Luspengymnasiet för att i en workshop berätta om mental träning och avslappning. Carita och eleverna Mikaela och Linus, bägge deltagare i Första rummet, individ, berättade om hur de ser på mental träning och att stärka sin självbild. Under workshopen fick deltagarna, i ett avslappnat tempo, prova på värderingsövningar, testa de metoder som används i mental träning och också lyssna till de två Balderelever som följde med Carita. Inte minst Mikaelas ”resa” genom tonåren och vad det betytt att komma i kontakt med mental träning berörde alla som var med.

Inger Karlsson, projektledare vid Luspengymnasiet, säger att dagen var bra, både för eleverna och personalen. –Vi visar mental träning på idrotten, men arbetar inte lika strukturerat och långsiktigt som Carita gör. Det kommer vi att ändra på. Många elever är i behov av att stärka sig själva avslutar Inger, som också säger att en flicka har pratat om det hemma och nu ska både flickan och mamman beställa materialet och prova på mental träning tillsammans.

I videoklippet visas inledningen i workshopen som handlade både om dikter och musik. Sedan följer ett par exempel kring värderingsövningar.

Skriv ut

13 maj, 2014 |
Jörgen Boström
Jörgen Boström

Kommentarer