NYHETER 2021-03-15

Vaccination och aktuellt smittläge av covid-19 i Västerbotten

Det är en fortsatt hög smittspridning i länet. Läget i vården är fortfarande mycket ansträngt och förra veckan testades 788 personer positivt för viruset. Just nu vårdas 67 personer på sjukhus. Vaccinationstakten påverkas av leveranserna Västerbotten får skickat till sig och under veckan öppnar två vaccinationsmottagningar för att stötta längre fram i vaccinationsprocessen då leveranserna ökar och fler målgrupper ska vaccineras.

Förra veckan analyserades 11 822 tester för covid-19 och av dessa visade 788 ett positivt resultat vilket är 6,8 procent av analyserna. Det är sjunkande i alla städer i länet. I Umeåområdet bekräftades 265 personer med covid, i Skellefteå- och Norsjöområdet 432 personer och i södra Lappland 70 personer och 21 personer folkbokförda utanför regionen.

– Det är en fortsatt hög smittspridning länet om än en sjunkande trend. Det är för tidigt att utvärdera sportlovet ännu men det är lika viktigt nu som tidigare att följa rekommendationerna om att fortsätta att träffa få människor, informerar Region Västerbottens smittskyddsläkare Stephan Stenmark.

Provtagningen i Västerbotten är fortsatt hög och analyserna av testerna visar på en hög andel av den brittiska virusvarianten vilket bidrar kraftig till smittspridning. I analyser längre bakåt från egentesterna har det identifierats tre fall av den sydafrikanska virusvarianten, två fall i januari och ett i februari, utan koppling till utlandsresa.

– Det visar att den sydafrikanska varianten förekommer i Västerbotten precis som i andra regioner i Sverige, men förekomsten är relativt låg och vi har ännu inga fynd via analyserna under februari och mars i samarbetet i med FOI, informerar Stephan Stenmark.

Vården i Västerbotten är fortfarande mycket ansträngd med många inneliggande patienter. Just nu vårdas 67 personer på sjukhus och 20 av dessa på intensivvårdsavdelning.

– Vi behöver bromsa den här pandemin, och det kan vi göra genom att vaccinera och att följa råd och rekommendationer för att minska smittspridningen. Det är viktigt att alla tar erbjudandet om vaccin så fort man får det, säger Stephan Stenmark.

Vaccinering i länet

Läkemedelsverket har inte sett något samband mellan att insjukna i blodpropp och vaccination med Astra Zenecas vaccin. Förekomsten av blodpropp bland personer som vaccinerats är inte vanligare än bland befolkningen i stort. Varken Läkemedelsverket eller den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA har inte sett skäl att avbryta vaccinationerna med Astra Zenecas vaccin. Vaccinet används fortsatt i Sveriges alla regioner. Alla godkända vacciner används till alla åldersgrupper, man kan inte välja vilket vaccin man får.

– Vi är trygga med att ge Astra Zenecas och de andra godkända vaccinerna till våra invånare, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare.

Efter vaccination mot covid-19 är det vanligt med biverkningar som ömhet på stickstället, trötthet och huvudvärk. Man kan också känns sig frusen, få lite feber eller och i muskler och leder. De brukar gå över inom ett till två dygn.

De närmaste veckorna kommer vaccin inte att levereras Sverige och Västerbottens län i den mängd som först beräknats. Målet att alla invånare 18 år och äldre ska ha erbjudits vaccin före halvårsskiftet kvarstår och Region Västerbotten följer fortsatt nationella planer och mål. Två mindre justeringar har gjorts i länets tidplan för vaccinationerna. Fas 3 kommer att pågå april-juni och fas 4 kommer att pågå maj-juni.

– Vi vaccinerar med allt vaccin så fort det är möjligt när vi får det. I vilken takt vi kan vaccinera är helt beroende av hur mycket vaccin som levereras till oss, säger Ronny Lestander.

Ytterligare ett vaccin har godkänts för användning inom EU. Det tillverkas av Janssen och ges i en dos. Detta vaccin levereras dock preliminärt till Sverige först under april månad.

Länets hälsocentraler och 1177 Vårdguiden på telefon får just nu väldigt många frågor om vaccination. Den som har allmänna frågor om vaccination och vacciner kan läsa mer på 1177.se. Man kan även ringa telefonnummer 113 13.

Till hälsocentralen ska man bara ringa om man tillhör en grupp som just nu är prioriterad för vaccination och ska boka tid. Telefonnummer 1177 kan man ringa om man är sjuk och behöver råd om vård.

Centrala vaccinationsmottagningar

I Umeå och Skellefteå har de regiondrivna hälsocentralerna gått ihop och organiserat centrala vaccinationsmottagningar. Detta för att avlasta hälsocentralerna i vaccinationsarbetet och för att hälsocentralerna ska kunna bedriva sin ordinarie verksamhet.

– Det är hälsocentralerna som står för resurser till viktiga funktioner i både planerandet och i genomförandet. Det finns inget tak satt för antal vaccinationer utan vi räknar med att kunna genomföra de doser som vi får tilldelade till oss. Första veckan planerar vi att vaccinera 600 personer, säger Sinella Keskiniva, ansvarig för vaccinationsmottagningen i Umeå.

Vaccinationsmottagningarna är Nolia i Umeå och Skellefteå Kraft Arena i Skellefteå och de öppnar onsdagen den 17 mars. De följer samma prioriteringsordning som resten av länet och till en början vaccineras endast personer som är 80 år och äldre. Vaccinationsmottagningarna erbjuder begränsat antal tider till en början.

– På onsdag kör vi igång. Det blir lite av testkörning för att se att alla flöden fungerar. Vi har planerat för att kunna ta emot stora mängder personer längre fram i vår då vaccinleveranserna ökar. Det kommer inte vara drop-in för vaccin mot covid-19 utan alla ska boka sina egna tider. Information kommer skickas ut löpande, säger Helene Mikko, ansvarig för vaccinationsmottagningen i Skellefteå.