NYHETER 2021-04-20

Vaccinationerna fortsätter med fler prioriterade grupper

PRESSMEDDELANDE. Från och med lördag den 17 april kan personer födda 1956 och tidigare boka tid för vaccination via 1177.se. På måndag öppnar bokningen för personer över 18 år med beslut om assistans enligt LSS eller LASS.

Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i covid-19. Vaccination kan också hjälpa till att minska smittspridningen. Därför är det viktigt att så många som möjligt väljer att vaccinera sig.

– Från och med måndag den 19 april kan personer som är över 18 år och som omfattas av lagen för stöd och service, LSS och personer med personlig assistens, boka tid för vaccination, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i regionen.

Vaccinering gäller oavsett om insatserna ges av privat eller kommunal utförare. Personal inom LSS och LASS kommer att vaccineras längre fram.

Från och med imorgon lördag kan personer födda 1956 och tidigare boka tid för vaccination via 1177.se.

– Då vi ser att det finns lediga tider på vissa hälsocentraler, samt de centrala vaccinationsmottagningarna redan på måndag öppnar vi upp tidbokningen via inloggning på 1177.se för de som är födda 1956 och tidigare redan imorgon, lördag. Möjlighet att boka tid via telefon kommer att finnas från och med måndag då hälsocentralerna öppnar igen efter helgen. Det går inte att ringa 1177 på telefon för att boka tid, säger Ronny Lestander.

Behöver inte invänta brev

Ett brev från regionen med information om hur man gör för att boka tid skickas hem till personer födda 1952–1956. Man behöver inte invänta brevet för att boka tid. Brukare som får stöd enligt LSS eller har personlig assistans har i vissa fall fått en första information om vaccination från sin kommun.

Nytt för denna grupp är att vuxna som delar hushåll med de prioriterade målgrupperna inte har möjlighet att vaccineras i denna fas.

– Du bokar tid genom att logga in på 1177.se eller genom att ringa valfri hälsocentral. Tid för vaccination på central vaccinationsmottagning i Umeå och Skellefteå bokas på samma sätt. Du som är brukare inom LSS eller LASS och är född efter 1956 behöver ringa en hälsocentral för att boka tid. För alla dessa öppnar möjligheten att boka på måndag. Personer i denna målgrupp kan inte ringa 1177 Vårdguiden på telefon för att boka tid, säger Ronny Lestander.

Vaccinationsmottagningarna jobbar heltid med vaccinering av invånare och kan av den anledningen ta emot fler personer än hälsocentralerna, som också bedriver vård enligt sitt ordinarie uppdrag.

Boka tid på 1177.se

1. Logga in på 1177.se med e-legitimation, till exempel BankID.

2. Klicka på din hälsocentral under Hälsoval för att komma till mottagningens e-tjänster. Vill du boka tid på en annan hälsocentral eller en central vaccinationsmottagning söker du upp den under rubriken Mottagningar genom att klicka på Hitta och lägg till. Sök på hälsocentralens/sjukstugans namn, central vaccinationsmottagning Umeå eller central vaccinationsmottagning Skellefteå beroende på var du vill vaccinera dig.

3. Välj tjänsten Boka tid för vaccination mot covid-19 och följ instruktionerna.

Mer information om vilka som erbjuder vaccination mot covid-19 i Västerbotten, och hur man bokar tid, finns på 1177.se/vasterbotten/nar-hur-vaccin-covid-19