NYHETER 2021-03-29

Vaccinering med Astra Zeneca återupptas och smittspridningen minskar

Just nu är det en minskande smittspridning av covid-19 i länet, men fortfarande på en för hög nivå. Västerbotten har en hög andel av den brittiska virusvarianten och det bidrar påtagligt till smittspridningen. Vaccinationer med Astra Zeneca återupptas nu för personer 65 år och äldre efter Folkhälsomyndighetens beslut.

– Det är en minskande smittspridning i länet men fortsatt på en för hög nivå. Under föregående vecka bekräftades 626 personer med covid-19 i Västerbotten. Sammanlagt analyserades 11 569 tester och av dessa var 5,5 procent positiva, berättar Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Totalt har 18 046 personer bekräftats med viruset sedan pandemins start. Just nu vårdas 49 personer på sjukhus och 8 av dessa vårdas på en intensivvårdsavdelning.

De skärpta rekommendationerna i Västerbottens län fortsätter under påskhelgen och eventuell ledighet. Alla har ett personligt ansvar att följa rekommendationerna och grundbudskapet ligger i att träffa så få människor som möjligt.

– Det blir en annorlunda påsk i år. Men påskaktiviteter som vi kan göra utomhus som att plocka ris och smycka med fjädrar, gå på äggjakt, grilla, fika och ha picknic kan genomföras bara man ser till att hålla avstånd till varandra. Vi ska komma ihåg att hålla kontakten med våra nära och kära men undvika är att träffa andra människor än de vi bor med eller som finns i vår närmsta krets inomhus, säger Stephan Stenmark.

Egenprovtagning har extra öppet på annandag påsk

Region Västerbotten erbjuder egenprovtagning för covid-19. Med hjälp av ett provtagningskit tar du provet för att se om du har en pågående infektion. Invånare kan hämta kit för egenprovtagning på de centrala utlämningsställena i Lycksele, Skellefteå och Umeå på måndag 5 april, som är annandag påsk. Öppettiderna denna dag är begränsade eller ändrade.

Lycksele: 9.30-10.30

Skellefteå: 8.00-10.30

Umeå: 8.00-12.00

Långfredag, påskafton och påskdagen har egenprovtagningarna stängt. Aktuella öppettider under påskhelgen finns på Egenprovtagning för covid-19 i Västerbotten - 1177 Vårdguiden. Det är bra om provtagningskitet hämtas av någon som är symtomfri, till exempel en familjemedlem eller vän. En symtomfri person bör också lämna in kitet när provet är taget.

Vaccination mot covid-19 högt prioriterat

Vaccinationerna mot covid-19 pågår just nu på länets hälsocentraler. Det är en intensiv period, vilket innebär att tillgängligheten till primärvården kan påverkas.

– Vaccinationerna mot covid-19 är högt prioriterade i vår verksamhet. Det är det viktigaste vi från vården nu gör för att bromsa pandemin. Men den som är sjuk eller har symtom ska söka vård. Vi finns här för de som behöver oss och man ska inte vänta med att söka vård om det är akut. Men det innebär att de som har ett lägre vårdbehov kan få vänta, säger Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Vaccinationer mot covid-19 i Västerbottens län

Vaccinationerna med Astra Zenecas vaccin mot covid-19 återupptas för personer 65 år och äldre i Västerbotten. Detta efter att Folkhälsomyndigheten fattat beslut om att vaccinet kan användas i denna åldersgrupp, efter utlåtande från den europeiska läkemedelsmyndigheten och avstämningar med experter både i Sverige och i andra länder.

– Miljontals doser har givits till äldre i Europa och de får ett mycket gott skydd mot allvarlig sjukdom i covid-19 av Astra Zenecas vaccin. Man har kommit fram till att nyttan med detta vaccin är större än riskerna. För en äldre person är risken att bli allvarligt sjuk i covid-19 högre än en eventuell risk att få allvarlig biverkning av vaccinet, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i länet.

Fortsatt gäller att man inte kan välja vilket vaccin man får. Alla vacciner ger ett gott skydd mot svår sjukdom. För personer yngre än 65 år fortsätter pausen till dess att mer kunskap finns. Det gäller även de som redan har fått en dos.