NYHETER 2020-12-16

Vaccinering mot covid-19 i början av 2021

Region Västerbotten planerar inför vaccinstart mot covid-19 under mitten av januari. – De första doserna kommer att prioriteras till bland annat personer som bor på särskilda boenden för äldre, äldre personer som har hemsjukvård och eller hemtjänst och personal som arbetar med dessa grupper, berättar Region Västerbottens vaccinsamordnare Ronny Lestander.

Region Västerbotten har som mål att vaccinera så många som möjligt av länets invånare över 18 år mot covid-19 före sista juli 2021.

­– Vi kommer att vara redo att börja vaccinera i mitten av januari, förutsatt att vaccinerna godkänns av EU, och att de levereras i tid och i den mängd vi fått besked om, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten under onsdagens presskonferens.

Enligt den preliminära leveransplanen kommer Region Västerbotten att få ungefär 6 000 doser under januari och 15 000 doser under februari, uppdelat på två till tre olika vacciner. Alla invånare som fyllt 18 år kommer att erbjudas gratis vaccination mot covid-19.

Vaccineringen kommer ges enligt Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning för att skydda dem som har störst risk för att bli allvarligt sjuka och dö till följd av covid-19.

– Det innebär att de första doserna kommer att prioriteras till personer som bor på särskilda boenden för äldre, äldre personer som har hemsjukvård och eller hemtjänst, make/maka/partner, samt personal som arbetar med dessa grupper, säger Ronny Lestander.

Högsta siffran hittills

I Västerbotten rapporterades under föregående vecka den högsta siffran hittills.  Under förra veckan provtogs 10 231 personer och 991 av dessa testades positivt. Sammanlagt har 6 625 personer bekräftats med covid-19 och sedan igår har 311 personer fått ett positivt svar.

Från och med i måndags gäller nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19.  Alla i samhället, både individer och verksamhetsansvariga, har en skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning.

– Det gäller också vid firande av högtider. Det absolut viktigaste är att begränsa sina fysiska kontakter, inte träffa nya människor och bara umgås i en mindre krets. Det betyder att den här julen kommer bli annorlunda, med fler möten och aktiviteter utomhus och fler kontakter med nära och kära digitalt, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare.

Tillgången till provtagning kommer att begränsas under helgerna på grund av öppettider och kapacitet hos laboratoriet där proverna analyseras och möjligheter att transportera prover under röda dagar. Information om detta finns på 1177.se

– Har du symtom som tyder på covid-19 ska du provta dig. Jag vill än en gång betona att man bara ska lämna prov när man har symtom som inte gått över på ett dygn eller om man har uppmanats av smittspårare att lämna prov. Det här är extra viktigt under helgerna, när tillgången till egenprovtagning kommer att vara begränsad, säger Stephan Stenmark.

"Finns råd och stöd att få”

– Med drygt en vecka till julafton kan det kännas tufft att höra att vi ska hålla avstånd till varandra. Det här kan göra att man känner sig mer ensam än vanligt. Om du själv känner dig ledsen eller ensam finns det råd och stöd att få på 1177.se och andra stödlinjer. Du kan också vända dig till din hälsocentral. Vi finns här för dig, säger Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Västerbotten.

Just nu vårdas 36 personer på sjukhus och fem av dessa på intensivvårdsavdelning. Brita Winsa berättar på dagens presskonferens att vårdläget är ansträngt hos Västerbottens grannar i den norra sjukvårdsregionen.

– Men vi hjälper och stöttar varandra. Vi har bland annat tagit emot IVA-patienter från Norrbotten. Det pågår också ett arbete just nu för att se över hur resurser kan samordnas på ett nationellt plan, till exempel kring IVA-transporter där vi i Västerbotten har en mycket god kompetens och kan bidra, säger Brita Winsa.

På sjukhusen i Region Västerbotten gäller fortfarande besöksförbud och vi önskar att man så långt det är möjligt kommer ensam till sitt vårdbesök för att minska risken för smittspridning på våra mottagningar. Det är också bra om man kan ta egen bil eller få skjuts av någon anhörig till sitt vårdbesök, om det är möjligt.

Genom att hindra att själv smittas hjälper man samtidigt andra. Vi alla tillsammans kan genom att hjälpas åt att bromsa smittspridningen rädda liv i Västerbotten.

– Årets julklapp är omtanke! Den bästa julklapp du kan ge dina medmänniskor är att följa råden och hålla kontakten med anhöriga på ett säkert sätt, avslutar Brita Winsa.

Presskonferenser om covid-19

Se dagens presskonferens från Region Västerbotten eller de tidigare presskonferenserna om covid-19 från 2020 här.