NYHETER 2019-01-15

Västerbotten fortsätter satsningen på Nederländerna

Västerbottens turismaktörer åker till en av den största Holländska resemässan, Vakantiebeurs, för fortsatt bearbetning av den nederländska marknaden.

Vybild över skog och fjäll men en person i förgrunden

Vakantiebeurs har sedan 70-talet varit en mässa för alla som är intresserade av globala semesterresmål. Under förra eventet, som hölls i januari i år, trängdes nästan 110 000 besökare för att ta del av hela världens semesterutbud – samlade i flertalet utställningshallar. En stor del av mässbesökarna är yrkesverksamma inom turism- och resebranschen.

Mellan 9-13 januari 2019 åker Region Västerbotten Turism, Gold of Lapland och Visit Umeå tillsammans med turistföretagen Tärnaby Fjällhotell, Hotell Toppen, Granö Beckasin, Laplandtime, Burträsks Camping, White Mountain Lodge, Forsknäckarna och JK’s Ren & Event till Utrecht i Nederländerna.
På mässan samlas företagen under Region Västerbotten Turisms internationella varumärke, Visit Västerbotten in Lapland, tillsammans med destinationerna Gold of Lapland och Visit Umeå, i en gemensam monter. Företagen som följer med har inbokade möten med flera researrangörer från Nederländerna och Belgien, vilket skapar goda förutsättningar för både existerande affärer och för att knyta nya kontakter.

– Att visa upp länets destinationer och aktiviteter på mässor som Vakantiebeurs är ett sätt att främja en fortsatt tillväxt inom länets turismföretag, säger Andrew Sutherland, turismstrateg vid Region Västerbotten Turism. Vi var på mässan förra året och upplevde att Västerbottens utbud passar utmärkt för en stor del av den nederländska marknaden.

Sommaren 2019 blir andra året i rad då nederländska turoperatören Voigt Travel flyger med charter från Nederländerna till Skellefteå och de ser positivt på en fortsatt ökning av utländska resenärer till Västerbotten. Under mässan arbetar de tillsammans för att fler besökare till Västerbotten.

– Vi är glada över att ha Västerbotten i vår portfölj av potentiella destinationer. Vi är intresserade av att vara en del av teamet och tycker om att höra våra partners och deras engagemang, säger Cees van den Bosch, VD för Voigt Travel Nederländerna.