NYHETER 2022-01-26

Västerbottningar fortsatt nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon

Under pandemin har 1177 Vårdguiden på telefon använts mer än någonsin. Nu har invånarna tyckt till och det blev återigen toppbetyg. Västerbottningarna som ringt 1177 Vårdguiden är mycket nöjda.

1177 NKI
Västerbotten fick ett totalt nöjd-kund-index på 83 när det gäller 1177 Vårdguiden på telefon och är näst bäst i landet. Foto: Per Strömbro

– Vi är otroligt glada och det är roligt för personalen, som slitit hårt de sista två åren, att invånarna är nöjda, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden på telefon i Västerbotten.

Näst bäst

Västerbotten har använt sig av 1177 Vårdguiden på telefon sedan 2008 och har sedan dess varit med i de återkommande mätningarna och alltid placerat sig bland de främsta i landet. Syftet med undersökningarna är att med hjälp av invånarnas synpunkter ta reda på vad som är bra och vad som kan förbättras med tjänsten

Undersökningen genomfördes som enkäter via sms under tre månader hösten 2021 och där 200 personer tillfrågades. Undersökningsmodellen Nöjd Kund Index, NKI, är ett ofta använt sätt att mäta, med värden mellan 0 och 100 och där resultat över 74 betyder mycket nöjd. Västerbotten fick ett totalt NKI på 83 och är näst bäst i landet, det är bara Gotland som placerar sig högre.

Höga betyg

Sex kvalitetsområden mäts och nationellt hade samtliga regioner minskat i alla områden, utom Västerbotten som ökat i fyra.

– Det är roligt att bemötande och kommunikation är det som får högst betyg, hela 94, vilket betyder att de som ringer till oss känner trygghet. Även trovärdighet och tiden sjuksköterskorna lägger på varje samtal fick högt betyg, berättar Karina Salomonsson.

Karina Salmonsson
Karina Salomonsson

Följer råden

– Det var också hela 85 procent som följde råden och rekommendationerna från sjuksköterskan de pratade med, säger Karina Salomonsson.

Men i den aktuella undersökningen finns ett par förbättringsområden. Inte oväntat, med tanke på det stora trycket på hälso- och sjukvården, ger invånarna i Västerbotten lägst betyg till väntetiden i telefon och den information de fick under väntetiden.

– Det har varit extra tufft under pandemin och därför är det tillfredställande med så höga sammanlagda betyg, säger Karina Salomonson.

Källa till kunskap

Förutsättningarna och informationen kring bland annat smittläge, vaccination och allmänna råd om coronapandemin har både ofta och snabbt förändrats. Det händer att sjuksköterskorna får samtal och frågor direkt efter Folkhälsomyndighetens eller regeringens presskonferenser.

– Utmaningen för oss är att ta del av den nya informationen så att vi snabbt kan ge rätt upplysning till invånarna, säger Karina Salomonson, som också vill lyfta en annan viktig källa till kunskap.

– Det är viktigt att invånarna använder sig av 1177.se för att ta del av den information som finns där. Annars måste många som ringer till oss för medicinskt stöd vänta i kö.