NYHETER 2020-11-03

Viktigt med kort tid till smittspårning

Tack vare att västerbottningar varje vardag kan hämta ett egenprovtagningskit för covid-19 och att proverna därefter körs till Stockholm för analys, har Region Västerbotten kortat tiden till i medeltal fyra dygn mellan första symptom och smittspårning. – Tiden är en framgångsfaktor för att minska smittspridningen, säger smittskyddsläkare Stephan Stenmark.

Egentest man
Provsvaret kommer oftast kvällen efter att man lämnat provet. Foto: Klas Sjöberg/Region Västerbotten

Sedan en tid tillbaka kan länets invånare under vardagar hämta ett provtagningskit vid utlämningsställen i Lycksele, Skellefteå och Umeå. På övriga orter finns de att hämta vid hälsocentralerna och under kvällar och helger på sjukhusen, primärvårdsjourerna och vid sjukstugornas akutvårdsavdelningar.

Öppet på vardagar

– Utlämningsställena är öppna på vardagar och man behöver inte boka tid för att hämta, något som kortar tidsförloppet, säger Stephan Stenmark.

Prover tas även för analys i Umeå i ordinarie sjukvård efter läkarbedömning och under kvällar och helger på sjukhusen, primärvårdsjourerna och vid hälsocentralerna med jourverksamhet.

Varje kväll med bil

Efter att proverna från egenprovtagningen samlats in på eftermiddagarna körs de varje vardagskväll med bil till Stockholm för analys, ett moment som ytterligare minskar tiden mellan symtom och smittspårning.

– Provsvaret kommer oftast kvällen efter att man lämnat provet och det vanligaste är att smittspårningen inleds samma dag eller dagen efter konstaterad smitta, berättar Stephan Stenmark.

Utökad smittspårning

Från och med november arbetar totalt åtta personer med smittspårning, ett antal som kan utökas vid behov.

– Smittspårning innebär att vi har kontakt med den sjuke och dennes hushållskontakter, förklarar Stephan Stenmark. Men det vanligaste är att den sjuke själv kontaktar de nära kontakterna.

Viktigt med kort ledtid

När det gäller grupper där smitta konstaterats så skickas brev även ut till idrottslag, ledare eller chefer. Om personer på ett företag smittats kan det bli aktuellt både med en muntlig dialog och skriftlig information.

– Det är bra att hinna smittspåra innan nästa person blir sjuk, säger Stephan Stenmark. En smittspårning med kort ledtid är en effektiv smittspårning.