NYHETER 2024-03-29

Skapa digitala besöksmål i Sápmi

Den 26 april bjuder Regionbibliotek Västerbotten och Sorsele bibliotek in till workshop i Ammarnäs. Dagen är en del i det EU-finansierade internationella projektet N-LITE, ett projekt som testar olika former av teknik för att ta fram nya litteratur- och kulturupplevelser.

Fotografi av en kvinna som har på sig ett VR-headset och höjer armarna i skyn.

Vi vänder oss till dig som arbetar konstnärligt eller har ett främjande uppdrag inom t ex litteratur, konst, musik, kultur, berättande och duodji/slöjd, samt till dig som arbetar inom besöksnäring i Sápmi.

Med hjälp av metoder inom speldesign och spelutveckling, workshopar vi tillsammans fram idéer till en digital upplevelse, skapad med omsorg för platsen. Idéerna kommer vi sedan vidareutveckla gemensamt under det fortsatta projektet till en helt unik upplevelse och sprida i alla deltagande länder. Under dagen kommer du att få prova på flera olika digitala verktyg och immersiva upplevelser. Du behöver inte ha någon förkunskap alls inom de tekniska delarna för att vara med.

Immersiv teknologi avser ny teknik som engagerar våra sinnen såsom syn, hörsel och känsel, för att skapa en övertygande och interaktiv digital upplevelse. Dessa tekniker inkluderar till exempel virtuell verklighet (VR), förstärkt verklighet (AR) och 360-gradersvideor. Tekniken sätter in användaren i datorgenererade miljöer eller förbättrar deras verkliga omgivning, vilket ger en känsla av närvaro och fördjupning.

N-LITE står för Literary Tourism Immersive Technology Acceleration och är namnet på ett projekt som finansieras genom Interreg Northern Periphery and Arctic (NPA). Tillsammans med aktörer inom litteratur, kulturella och kreativa näringar samt litterär turism utforskar vi hur immersiv teknologi kan användas för att skapa och förmedla nya typer av litterära upplevelser kopplat till platsen.

Inbjudan N-LITE workshop 26 april.pdf

Läs mer om projektet N-LITE